Persona 5: Royale
Bár az eredeti Persona 5 egy 2017-es játék, de az idén megjelent, kibővített
Persona 5: Royale-nak még így is sikerült felkerülnie a listánkra. A fejlesztők
ugyanis nemcsak kibővítették, de csiszoltak is az eredeti játékmeneten, ráadásul a három évvel ezelőtt megismert sztorit új szereplőkkel és történetszállal egészítették ki, így azoknak is
érdemes volt visszatérni, akik egyszer már kipörgették a száz óránál is több elfoglaltságot nyújtó programot. Már csak azért is, mert a kihívás az eredeti ismeretében sem veszett ki a játékból:
az alkotók többek között a főellenfelekkel vívott csatákat is megbolygatták, így a korábban bevetett taktikákat is újra kellett gondolnunk.
Műfaját tekintve a Persona 5: Royale egy JRPG, tehát japán szerepjáték, aminek van egy olyan tulajdonsága, hogy nagyon lassan engedi el a felhasználók kezét, így az első pár órában
kell némi türelem a középiskolásokat misztikus dimenziókba terelő játékmenethez. Ezen túl kell esni, és cserébe egy elképesztően összetett játék lesz a jutalmunk. A ránk váró szerteágazó
lehetőségek lenyűgöző egésszé állnak össze, a történet pedig jóval mélyebb és messzebbre vezet, mint ahogy elsőre tűnik. A különleges képességekkel és lényekkel zsúfolt harc fokozatosan válik
egyre taktikusabbá, és a program úgy lett felépítve, hogy még 30-50 óra játék után is tartogat meglepetéseket, újdonságokat, korábban elérhetetlen lehetőségeket. Ha valaki egy hosszas és
tartalmas szórakozásra vágyik, nem veti meg a körökre osztott harcot, és kimaradt az életéből a Persona legújabb része, annak még nem késő pótolni ezt a gyöngyszemet.
A játék persze a történetével és a félidőnél bekövetkező csavarjával ütött nagyot: a sztori olyan szituációba helyezte a játékosokat, amire csak ritkán van példa, és a fejlesztők szerepeket
felcserélő megoldása egészen komoly mélységet kölcsönzött a The Last of Us második részének. Az első epizódra is visszautaló események olyan kérdéseket feszegettek, amivel a legtöbb
videójáték nem nagyon foglalkozik, emellett átértékelődött (vagy inkább értelmetlenné vált?) a jó és a rossz fogalma, és remek leckét kaptunk abból, hogy minden éremnek két oldala van. Arról
nem is beszélve, hogy a sztori és a finálé azóta rengeteg érdekes beszélgetést eredményezett - már csak ezért is érdemes volt végigvinni a történetet.
A Kakarot e mellett megtartotta az eredeti széria kissé bárgyú, de szerethető humorát és hangulatát, így az élmény szinte
tökéletes.
Tinédzserként mi még a tévében követtük Son Goku és barátainak kalandjait, igazi rituálé volt időben hazaérni a délutáni rajzfilmsávra, és tragédiaként éltük meg, mikor az ORTT nyomására a
széria először éjszakára került, majd végleg eltűnt a képernyőről. Az internetnek hála a sorozat és a folytatásai is könnyen pótolhatók, de a gyerekkori trauma feldolgozása sokkal jobb
videójáték formájában, hiszen itt nemcsak szemlélői lehetünk a harcok és fordulatok végtelen sorának, de aktív résztvevői, ami százszor szórakoztatóbb, mint a 20-25 perces epizódok darálása.
A fejlesztők gondoskodtak arról is, hogy ne maradjunk fekete humor, megannyi easter egg és sokszor teljesen elmebeteg küldetések nélkül, így a játékuk egy egészen különleges
egyveleg, ami hetekre a képernyő elé tudja szegezni a felhasználókat.
Ebben közrejátszik, hogy a sztori során többféle út bejárható, sőt ezúttal már kooperatív módot is kaptunk, szóval akár egy barátunkkal karöltve is nekivághatunk a nagy kalandnak. Ez nemcsak
azért jó, mert együtt nagyobb élmény a posztapokaliptikus jövő felfedezése, de azért is, mert egy cimborával az oldalunkon olykor a kegyetlen harcok is valamivel könnyebben kivitelezhetők.
A sikerhez (mert VR szempontból a játék jelentős siker lett) persze kellett az is, hogy a fejlesztő Valve tizenhárom év után végre visszatérjen a lényegében félbehagyott Half-Life-sorozathoz.
Az Alyx ugyan nem folytatás, hanem előzmény Gordon Freeman nélkül, amiben a címadó hölgy irányítása a feladat, de a hangulat ettől nem csorbult semennyit, tényleg jó érzés volt újra abban a világban lenni, amit a 2000-es évek során úgy megkedveltünk. A játék egyetlen hibája, hogy egyelőre csak PC-s VR-kütyükkel játszható, így meglehetősen költséges mulatságról van szó, de ha valakinek lehetősége adódik rá, annak mindenképpen érdemes kipróbálnia, mert élmény tekintetében tényleg többet nyújt, mint egy hagyományos videójáték.