Régóta, de legkésőbb a Dallas óta tudjuk, hogy a gazdag emberek intrikával, családi viszállyal,
fényűzéssel és alkoholfogyasztással teli mindennapjainál kevés izgalmasabb dolog létezik. A mindenkori elit magánéletébe, kulturális szokásaiba és hétköznapi viselkedésébe betekinteni azóta is
hálás téma a televízióban, de az utóbbi években különösen keresettek lettek az ilyen sorozatok. Nyilván nem független ettől az, hogy az elmúlt évtizedben központi téma lett a gazdasági
egyenlőtlenségekből, köszönhetően nem kis részben a 2008-as válságra válaszként megjelenő mozgalmaknak, mint az Occupy is. Bár a Dallas és a nálunk csak jóval később
képernyőkre kerülő vetélytársa, a Dinasztia is pont az olajválság utáni években irányították a figyelmet az olajmágnásokra, ezek a sorozatok a társadalmi kérdéseket a háttérbe tolva
inkább működtek szappanoperaként, mely történetesen gazdag emberekről szól, semmint a kapitalizmus vagy az elit kritikájaként. Sőt, az ezekben bemutatott vagyonos emberek leginkább irigylésre
méltók voltak, a lélegzetelállító házaikban.
Egészen más azonban a helyzet most, amikor számos sorozat vagy film foglalkozik a leggazdagabb egy százalék életével, de közülük is kiemelkedik a Milliárdok nyomában
(Billions) és az Utódlás (Succession). Ez a két sorozat egyaránt a New York-i szupergazdagok között játszódik, és közös bennük az a sötét, gonoszul cinikus humor
is, amellyel ábrázolják ezt a közeget. Különbségek persze vannak a két sorozat között, de nagy vonalakban hasonló hangvétellel mutatják be az átlagnéző számára elképzelhetetlen vagyonokkal
rendelkező befektetők, médiamogulok és üzletemberek életét. A sorozatok sikere pedig sokak szerint az eltalált karakterek és az izgalmas cselekményszövés mellett a hitelességnek is
köszönhető, amellyel bemutatják az elit színfalak mögötti életét. Most, hogy mindkét sorozat már biztosan visszatér az ősszel a pandémia miatti hosszú kényszerszünet után, megnézzük, mit is
tudhatunk meg belőlük az egy százalékról.
Miközben a mi gazdagjaink
2. Aki igazán gazdag, azon nem látszik
3. A gazdagság nem szexi
Bár messze nem csak ez a két sorozat foglalkozik a pénzügyi elittel, a legtöbb esetben elég egyértelmű, hogy a gazdagság csak ürügy. Remek példa erre David E. Kelley két
sikersorozata, a kaliforniai gazdagok között játszódó Hatalmas kis hazugságok, és a manhattani felső tízezer kastélyaiba
kalauzoló Tudhattad volna. A gazdagság
mindkettőnél inkább csak háttér és adottság, egy-egy jól eltalált mondat és karakter mellett nem sokat mond a vizsgált rétegről, viszont hálás és érdekes közeget biztosítanak egy bűnügyi
rejtélyhez. Érdemes azonban összevetni a Donald Sutherland alakította patrícius apa rideg fényűzéssel berendezett házát (mely pont olyan, amilyennek a gazdagokat szeretjük
látni) Logan Roy ugyancsak tekintélyt sugalló, de sokkal hétköznapibb otthonával, melyről el is lehet hinni, hogy valaki tényleg benne lakik. De az utóbbi illik Bobby Axelrod penthouse
luxuslakására is, amelyből pazar a kilátás ugyan, de nincsenek minden sarokban több száz éves németalföldi festmények. Sőt, nem is igazán emlékezetes. De miért lenne? "Ha megvan a milliárdjuk,
már senkit nem kell lenyűgözzenek a külsőségekkel" - mondja erről David Levien, a Milliárdok nyomában egyik showrunnerje.
Ha van üzenetük ezeknek a sorozatoknak, legyen bármilyen közhelyes is, többek között ez az. Ezek az emberek, akiket látunk, nem hogy nem boldogok, de kifejezetten boldogtalanok is sokszor (
4. A pénz nem boldogít?
Tapasztalatom szerint a komoly pénz csak bonyolultabbá, nehezebbé és kevésbé örömtelivé teszi az emberek életét. Mindkét sorozat nagyszerűen mutatja be, hogy a hatalmas vagyon hogyan különíti el őket az emberiség többi részétől, és hogy hiába élnek a világ tetején távoli lakóparkokban, mint Axelrodék és Royék, nem akadályozza meg a milliárdosokat abban, hogy a kétségbeesés mélységeibe zuhanjanak.
5. Valós minták
Az sem mellékes, hogy mindkét sorozat sokat merít a valóságból: az Utódlásnál már említettük a Murdoch-birodalmat, míg Bobby Axelrod figurája több valódi tőzsdecápából áll össze, Rhoades alakját egy Preet Bharara nevű volt New York-i körzeti főügyészről mintázták, és egyébként is mindkét sorozat számos cselekményszálának megvan a való életbeli megfelelője. Adná magát, hogy a sorozatok kifejezetten a Trump-korszak hülyeségeit pécézzék ki, de ennél szerencsére mindkettő nagyobb távlatokban gondolkodik, bár Rhoades egy másik nagy ellenfele, a bunkó texasi igazságügyi miniszter, Jock Jeffcoat (Clancy Brown) egyértelmű utalás Trump első igazságügyi miniszterére, Jeff Sessionsre. A Billions mellesleg rengeteg, a közegben otthonosan mozgó hírességet csempész a sorozatba egy-egy cameo erejéig, akik saját magukat alakítják: így rendszerint ünnepelt séfek tűnnek fel egy pillanatra, Bobby Axelrod pedig a Metallicával haverkodik vagy éppen Marija Sarapovával ütöget.
És bár a legtöbbször lehet olyan érzésünk, hogy nincs igazi tét, hiszen a látott pénzügyi játszmák vesztesei nem kerülnek az utcára, csak éppen száz- helyett ötvenmillió dollárból kell éldegélniük, azért mindkét sorozatban néha láthatjuk a hétköznapi embereket is, akiknek az életét igazán befolyásolják a piaci ügyeskedések. Persze a cselekmények fordulatainál már nem egyszer elszalad a forgatókönyvírók fantáziája, de a közeg ábrázolása a legtöbb hozzáértő szerint abszolút hiteles. Éppen ezért is kevés jobb dolog van manapság a sorozatok között, mint azon kapni magunkat, hogy végtelenül ellenszenves embereknek szurkolunk, hogy csinálják ki a még náluk is utálatosabbat.
A Milliárdok nyomában ötödik évadának új részei szeptember 5-től láthatók, az Utódlás harmadik évada pedig valamikor az ősszel érkezik.