A Fortepan képein ezrével, ha minden egyes márkára külön rákeresünk, akkor talán tízezrével is szerepelnek automobilok. Csillogó BMW-k és Mercedesek a háború előtti időkből, Fiat Topolino az 1930-as, majd az ötvenes évekből, később sok-sok Skoda, Volga és Moszkvics. Változtak az idők, a minőség és a környezet, de egy valami hasonlóvá teszi az autós képeket. A jármű mellett rendszerint ott áll, ül, támaszkodik az - általában férfi - tulajdonos, a felesége, a barátnője, a barátja vagy akár egy egész kompánia.

Fortepan Mercedes 24/100/140 LE típusú személygépkocsi, 1924.
Fortepan Gräf&Stift, 1918.

Az autó kétségkívül megváltoztatta az emberiség történetét. Lovaskocsival, kerékpárral meg motorbiciklin is eljuthattunk ide-oda, de hol volt az attól, amit egy autó nyújtott, amivel nem csak gyorsan, de kényelmesen, tisztán értük el az úti célunkat. Szimbólum lett: a modernitást, a sebességet jelentette, aki beleülhetett, az átélhette a mozgás és a döntés szabadságát.

Fortepan Balra: Adler (becenevén Autobahn) típusú személygépkocsi, 1940. Jobbra: 1929.

Korábban elképzelhetetlen volt egy széles közönség számára, hogy saját, acélos közlekedési eszközzel bírjon. A saját autó megsokszorozta a (választási) lehetőségeinket, még akkor is, ha ez a bizonyos széles közönség sosem jelentett azért túlságosan széleset: az autókat mindig körüllengte a jólét, a tekintély szellője. A személygépkocsi nimbusza még a szörnyű 2020-as évvel is tovább tudott nőni: a Covid-járvány közepette sokan épp ezt vélik a legbiztonságosabb közlekedési eszköznek…

Fortepan / Lissák Tivadar Fiat 508 Balilla, 1943.

Az ilyen remek társat pedig illik megörökíteni. Nemcsak reklámokon és filmplakátokon tűnt fel, de privát képeken is. Miután kocsival leginkább a gazdagok és a híresek jártak, a többiek pedig igyekeztek hasonlítani rájuk, idővel megszámlálhatatlan olyan fotó is készült a világban, amin nem is tulajdonos látható, csak valaki, aki egy gépkocsit választott menő kiegészítőnek egy fotó kedvéért.

Fortepan / Braun Antal Budapest, Hermina (Május 1.) út 45. Állami Szociális Otthon (ma Mozgássérült Emberek Rehabilitációs Központja). Moszkvics 423, 1966.

Közép-kelet-európai érdekesség, hogy a történelem kacskaringós menete miatt az autó ebben a régióban egy évszázadon belül nem egyszer, hanem kétszer vált státuszszimbólummá. Az első világháború idején 2-3 ezer személygépkocsi rótta Magyarország útjait, a kisebb városok lakói fejből tudták, hogy az utcán melyik autó kié. Jó tizenöt évvel később már nagyjából tízszer annyi autó futott az utakon. Az 1920-as évek közepétől rendeztek automobil-kiállításokat, több közülük fontos, elegáns társasági eseménynek számított az elit körében.

Fortepan/Album001, Fortepan/ id. Konok Tamás Balra: Siófok, Október 23. utca (November 7. út 18.) Mercedes, 1960. Jobbra: Hudson Essex amerikai gyártmányú személygépkocsi, 1927.

A háború és a korlátozásokkal terhes ötvenes évek elmúltával Magyarországon az 1960-as évektől lehetett újra autóhoz jutni, de a gépkocsi presztízse még évtizedeken át megmaradt. Lassan földi halandók is befizethettek rá a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalatnál, de a tervgazdálkodás időszakában hosszú éveket kellett várni a slusszkulcsra.

Fortepan, Fortepan / Kotnyek Antal Balra: Skoda Octavia, 1962. Jobbra: Visegrád, Szentgyörgypuszta, a Duna túlpartján Kisoroszi. Fiat 500 Topolino, 1955

Beszéljünk akár a háború előtti időkről vagy a szocializmus éveiről, szórakoztató megfigyelni az automobil és ember témájú fotók stílusának a sokféleségét. Könnyen lehet, hogy a komponálás közben fotósnak és alanyának be-bevillantak Sophia Loren híres mercedeses vagy Roger Moore volvós felvételei, esetleg Marilyn Monroe autót vagy Pataki Ági Traubisodát népszerűsítő reklámképei.

Fortepan / Tóth József Füles Pataki Ági modell egy 1980-as Traubisoda reklámfotón

Jó hangulatú, derűs képkockák születtek az esküvőkön. A családok általában minden követ megmozgattak azért, hogy a boldogító igen után elegáns kocsin hajthassanak el a fiatalok -, de azért lássuk be, másként fest az ifjú pár egy kabrióban, mint egy sötét taxi vagy egy Dacia hátsó ülésén. Egy-egy nyitott tetejű modellel fényképezkedni magát Hollywoodot vagy legalábbis a filmek és a dívák világát idézte - nincs is sok ilyen a Fortepan gyűjteményében.

Fortepan / Hámori Gyula Balra: A budapesti Szent István-bazilika főbejárata előtt. Tatra 87, 1948. Jobbra: Ifjú pár egy taxiban a Szent István-bazilika 1946-ban
Fortepan Balra: Baross utca a Kerületi Tanács épülete előtt. Dacia 1300, 1979. Jobbra: A debreceni Külső Vásártér. Lada, 1981.

Volt, akit aktívan (szerelve, mosva, művészi tornázva) örökített meg a kamera, mások inkább passzívak maradtak, nekidőltek vagy csak elegánsan megálltak a kocsi mellett, esetleg finoman, szinte félénken nyugtatták rajta a kezüket. Látunk lezser, vagányabb autóst, de szenvelgőt is, aki épphogy belenéz a kamerába. Voltak a találomra exponáló szerzők, mások megfontoltan választottak hátteret a gép-ember kettős portréhoz városi környezetben és országúton egyaránt.

Fortepan / Chuckyeager tumblr Opel Kadett, 1961.
Fortepan / Szöllősy Kálmán Solymár, háttérben a Kevély-hegycsoport. BMW 319 Roadster, 1936.

Arról nincsenek statisztikák, hogy nőkről vagy férfiakról készült-e több privát autós kép. A reklámok esetében ez nem kérdés: miután az autóvásárlók többsége férfi volt, ezért a gyártók a kezdetektől egészen a közelmúltig követték a marketinges útmutatást: kocsit dekoratív nőkkel lehet és kell eladni. De autó sok más reklámban is szerepelt, divatárut, zenét, utazást is népszerűsítettek vele, mindenfélét, amit társítani lehetett a kellemes, gondtalan élethez.

Fortepan / Bauer Sándor Balra: Budapest, Erzsébet (Lenin) körút a Royal szálló előtt a Dob utca felé nézve. Skoda Felicia, 1961. Jobbra: Budapest, Vajdahunyad vára. Boross Ferenc és Schmidt Bea manökenek. Polski Fiat 125p, 1971.
Fortepan / Bauer Sándor, Fortepan / Jurányi Attila Balra: Budapest, Andrássy út (Népköztársaság útja), a felvétel a 4-es számú ház előtt készült 1957-ben. Jobbra: 1928.
Fortepan / Schiffer Pál, Fortepan / Bauer Sándor Balra: Kuvait, Felkai Anikó manöken. Dodge, 1973. Jobbra: Budai vár, Lada VAZ 2101, 1973.

Több se kellett a reklámfogyasztóknak: a csábos pózok, az igéző tekintetek hamar megjelentek a magánfelvételeken is. De elárulta őket az őszinte mosolyuk, a vidám derű, ami a reklámokban szereplő manökenek arcáról hiányzott. Örültek, mert autóval rendelkeztek, valami olyasmit élveztek, amit nem mindenki engedhetett meg magának, utaztak, másoktól függetlenül.

Fortepan / Urbán Tamás A budai alsó rakparton a mai Pázmány Péter sétánynál. Trabant 601, 1971.

És hogy mi hiányzik még a hivatalos felvételekről? Hát a hívatlan-kéretlen mellékszereplők. Micsoda arcok! A képeket érdemes külön ilyen szemmel átböngészni. Az esküvői kocsiba kukucskáló kisfiú, a kucsmás öregúr, az inasok és a járókelők mind-mind feledhetetlen figurák.

Fortepan 1957.
Fortepan Lada 1200 (Zsiguli) esküvői autó a Lehel (Élmunkás) téri templom mellett 1981-ben.

A felvételek női szereplői odaültek ugyan a volánhoz, de - kevés kivételtől eltekintve - inkább utasként vettek részt a kirándulásokon. Pedig női sofőrökről egészen a múlt századfordulótól kezdve tudunk. Hogy a privát képek női szereplői érdeklődtek az autózás iránt, és ha csak szimbolikusan, egy fotó kedvéért, de átvették az irányítást is, az mindenesetre éles jelzése annak, hogy rajtuk nem múlt volna a társadalomban betöltött szerepük alakítása.

Fortepan / Lőrinczi Ákos 1928.
Fortepan / Kollányi Ágoston 1964.
Fortepan / Romák Éva 1964.

Egykori autótulajdonosok visszaemlékezéseiből írt érdekes tanulmányt néhány éve Karlaki Orsolya. Interjúalanyai az 1960-as és 1980-as évek között jutottak a kor leginkább áhított fogyasztási cikkéhez. Szavaikból kiderült többek között, hogy érzelmileg milyen erősen kötődtek az első autójukhoz, becenevekkel illették, "családtagnak titulálták, sok fényképet őriznek róla, talán azért is, mert az autó új lehetőséget, szabadságot hozott az életükbe. (…) Az autó presztízsértékét jól mutatja, hogy a boldog tulajdonosok első új autójukkal bemutatókörútra indultak: elmentek szüleikhez vagy más közeli rokonukhoz mustrára".

Fortepan / Saly Noémi Sümeg, 1925.

Az interjúkból az is kirajzolódik, hogy milyen képzettársítások tapadtak az egyes márkákhoz. A Trabantot népautónak tartották, olyannak, amelyet lakótelepen vagy kistelepülésen élő munkások vettek, anyagi okokból. A Wartburgot a "kalapos" vidékiek autójaként jelenítették meg, jó volt vele a telekre járni, terményt szállítani. A Zsigulit a városi középréteg, középvezetők, jól fizetett szakmunkások, idősebb értelmiségiek, a Kispolskit fiatal értelmiségi házaspárok, esetleg egyedülálló nők autójaként írták le. A Dacia elegáns autónak számított, tehetősebbek vásárolták, a Moszkvicsot pedig inkább pártfunkcionáriusok, vállalati igazgatók.

Fortepan Skoda 120, 1985.
Fortepan / Album022 Moszkvics, 1962.

A sok családban fellelhető autós képek nagyjából egy kaptafára készültek, mégis milyen sok kis részletét, mennyi árnyalatát árulják el a múltunknak. De nem hallgathatjuk el, hogy mi a helyzet a hasonló felvételekkel manapság. A Zoosk nevű randioldal szerkesztői szerint a jó képválasztás alapvető fontosságú a sikeres online ismerkedéshez. És az idők változnak: felmérésük szerint az autójuk vagy motorjuk mellett pózoló, esetleg az autójukban lefotózott férfiak határozottan kevesebb lájkot kapnak egyszerű, "gyalogos" társaiknál.

Fortepan / Jakab Antal A pécsi Szent Péter- és Szent Pál-székesegyház előtt 1965-ben.

Írta: Lukács Zsolt | Képszerkesztő: Virágvölgyi István

A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg. Az eredeti cikk ezen a linken található: https://hetifortepan.capacenter.hu/negykereku-csaladtagok


ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!