Miki-monopólium: biztonsági játék és szuperhőscunami
71,3 milliárd dollár. Átváltani forintba nem is érdemes, ez a szám már dollárban is felfoghatatlan - ennyibe került a Disneynek ez a kis mutatvány, és már az is jól jelzi a cég iszonyatos erejét, hogy egyáltalán meg tudta lépni ezt a vásárt. Ám ez csak a kezdet, az akvirációval a Disney eddig is hatalmas ereje akkorát nőtt, hogy azzal egyértelműen dominálja a piacot. Az MGM megszűnése óta most először szűnt meg önálló entitásként létezni egy nagy hollywoodi stúdió, ezzel hatról ötre csökkent az álomgyár legnagyobb szereplőinek listája: a Fox beolvadásával már csak a Disney, a Warner Bros., a Sony, a Universal és a Paramount maradt. Ennek részeként becslések szerint mostantól a Disneyhez kerülhet a teljes mozis jegybevételek negyven százaléka. Ez pedig óhatatlanul megemeli a téteket, ami pedig nagyon nagy valószínűséggel tovább erősíti majd azt a biztonsági játékos attitűdöt, amit a nagy stúdiók eddig is előszeretettel folytattak. Mit jelent ez? Szuperhősöket, diverzitás helyett tutira bevált recepteket, árukapcsolást, bestseller-adaptációkat, franchise-okat, giga-mega híres színészeket a feltörekvő ifjakkal szemben, még inkább vérre menő karrierharcot Hollywood eddig sem kiscserkészi mindennapjaiban.
Az ügylet lezárultával a Disney ölelő karjaiba zárta az X-Men, a Deadpool és a Fantasztikus Négyes jogait is. Ez pedig tulajdonképpen még jót is jelenthet, a szuperhős-zsáner rajongóinak mindenképpen. A 20th Century Fox ugyanis messze nem nyúl olyan üzembiztosan a szuperhős-témához, mint a Disney, gondoljunk csak a váltakozó színvonalú X-Men filmekre vagy a fájdalmasan blőd Fantasztikus Négyesre. Ezekkel kapcsolatban már jó ideje vágynak a rajongók a jogviszonyok rendezésére, most megkapták, ez pedig jóval kiegyenlítettebb színvonalat eredményezhet, éspedig várhatóan magasat, mert ha valamihez, hát ehhez igazán értenek a Disneynél.
Deadpool, azaz Ryan Reynolds már reagált is a hírre.
Feels like the first day of 'Pool. pic.twitter.com/QVy8fCxgqr
- Ryan Reynolds (@VancityReynolds) March 19, 2019
Ehhez most a Disneynek nemcsak minden eddiginél nagyobb, de minden eddiginél szabadabb játszótér is áll rendelkezésére. Azt a Disney-vezér Bob Iger már 2017-ben, a váráslással kapcsolatos első hírek felröppenésekor kiemelte, hogy egy ilyen ügylet lehetővé teszi, hogy a cég
az X-Men, a Fantasztikus Négyes, a Deadpool és a Marvel család egy tető alá terelt karaktereivel gazdagabb, komplexebb világokat hozzon létre kapcsolódó karakterekkel és egymással összefüggő történetekkel, amelyekkel kapcsolatban a közönség bizonyította szeretetét. A Disney és a Fox összekapcsolása a világ legikonikusabb szórakoztatóipari franchise-ait kombinálja össze.
Magyarán egyáltalán nem elrugaszkodott gondolat, hogy hamarosan Wolverine együtt harcolhat Thanos vagy bárki más ellen a Vasemberrel, A galaxis őrzői Mordálya végre hasonló sorsú haverokra lelhet az X-Men mutánsaiban, és a Bosszúállók csapaton belüli párválasztási lehetőségei is bővülnek. Az persze sokaknál okot némi aggodalmat, hogy a Deadpool a Disney alatt elveszítheti bevállalósságát, de Iger úgy nyilatkozott, hogy lát esélyt a 18 -os hangnem megőrzésére.
Mindez értelemszerűen azt is jelenti, hogy a szuperhőscunami még jó ideig nem fog elapadni, hiszen nem csupán most húztak be egy sor szuperhőst, de a zsáner ráadásul tökéletesen rímel mindarra, amit fentebb a biztonsági játék elemeiként említettünk. A szuperhősfilmek bevált, és jól működő recept szerint készülnek, legfeljebb minimális egyéni vonásokkal - mint a Thor: Ragnarök humora és stílusa, amit Taika Waititi rendezőnek köszönhet -, úgy is fogalmazhatnánk, hogy mindegyik ugyanaz pepitában. Az összevonás eredményeként ezek az egyéni árnyalatok tovább tompulhatnak, igazán bátor, újító, rendhagyó megoldásokra, nagy irányváltásokra nemigen számíthatunk, hiszen a nagy tömeg a megszokott megoldásokra áramlik be a mozikba, márpedig a nagy pénzhez nagy tömeg kell.
Apropó tömeg: az összeolvadással a Disney tovább erősítette eddig sem elhanyagolható pozícióját az európai és ázsiai piacokon. Itt Európában a mozifilmes jelenlét mellett a leghangsúlyosabb új elem az Európa-szerte terjedő Sky tévéhálózatban megszerzett részesedés, Ázsiában hasonló erőt a Star csatornahálózat képvisel majd.
A monstrum a kisképernyőt is felfalja
A fent említett szuperhős-dzsembori kapcsán még nem említettük azokat a képregényalakokat, akiket nem, vagy nem elsősorban a mozivászonról ismerünk. Pedig a Disney-Fox megegyezés komoly tévés potenciált is jelent, köszönhetően a Fox brutálisan erős tévés jelenlétének, amelynek, ugye, néhány kevésbé gigasztár szuperhős is része. Hogy az eddig tévésorozatban vagánykodó Daredevil például visszavándorol-e a mozivászonra, azt nem tudni biztosan, de tippem szerint a szuperhőssereg nemcsak történetek, de platformok szintjén is átjárható lesz majd. Ismerve a Disney kielégíthetetlen éhségét a rajzfilmes tartalmakra jó eséllyel elérkezik majd az idő, amikor Bosszúállók animációs sorozatot fognak nézni a hatévesek a mogul valamelyik mesecsatornáján.
Az üzlettel járó erős tévés jelenlét mellett a most létrejött monstrum más fronton is támadja a kisképernyős, otthoni tartalomfogyasztást: a streaming, mint a szórakoztatóipar egyre meghatározóbb szereplője sem maradhat ki. A Disney a most megkötött megállapodással gyakorlatilag megszerezte a lehetőséget egy csaknem legyőzhetetlenül erős kínálattal bíró streaming-szolgáltatás elindítására. A Disney néven futó saját szolgáltatás érkezéséről már jó ideje tudott a szakma, ám az, hogy a saját tartalmaival önmagában is erős majdani szolgáltató megszerezte a jogot a 20th Century Fox összes filmjére és tévésorozatára is, hirtelen még fenyegetőbbé tette a szolgáltatás elindulását az összes többi streaming-szolgáltató (különösen a piacvezető Netflix) számára.
Gondoljunk csak bele, a Disney -on ott lehet majd a teljes Star Wars-franchise - főleg hogy a mostani deal a '77-es Egy új reményt is tartalmazta afféle koronaékszerként. Ott lehet az összes Marvel-szuperhősfilm, ott lehetnek a Disney és a Pixar megasikerű animációs filmjei. Mostantól pedig ott lehetnek majd a 20th Century Fox filmes klasszikusai, a Titanic, a Mad Max, a Doktor Szöszi, vagy, hogy frisset említsünk, a Bohém rapszódia, olyan blockbuster-franchise-ok, mint a Harry Potter és A majmok bolygója. És mindennek tetejébe a Fox olyan tévés nagyágyúi is felkerülhetnek majd, mint az Így jártam anyátokkal, A Grace klinika, az Amerikai Horror Story, a Modern család, a Family Guy vagy a Simpson család.
A Simpson család showrunnere egy illusztrációval üdvözölte a dealt.
.@TheSimpsons Thank you Fox and welcome Disney! pic.twitter.com/01uPrPsf7r
- Al Jean (@AlJean) March 19, 2019
Mindez önmagában is erős, ám tegyük mellé, hogy a Disney-Fox deal tartalmazott még egy nem elhanyagolható elemet: a Hulu tulajdonjogának harminc százalékos részesedését, ami eddig a Foxé volt, és még egyszer harminc százalékot, amit már eddig is birtokolt, magyarán összesen a cég hatvan százalékát, amivel többségi tulajdonossá vált. A maradék negyven százalék az NBCUniversal és a Warner között oszlik meg, és senkit nem lepne meg, ha a Disney megpróbálná azt is felvásárolni. Azt már csak találgatni lehet, hogy ha ez megtörténik, akkor mi lesz a Hulu sorsa, beolvad-e a Disney -ba, vagy sem. A Hulu streaming-szolgáltatása nálunk nem elérhető - a tartalmaikat jelenleg az HBO GO forgalmazza Magyarországon -, de ahol jelen van, ott kimondottan fontos szereplője a piacnak, hogy mást ne mondjak, a Hulu produkciója egyebek mellett A szolgálólány meséje.
Murdoch bácsi nem megy sehova
Minket itt Magyarországon közvetlenül ugyan nem, de az amerikaiakat annál inkább érinti mindaz, ami viszont marad Rupert Murdoch - illetve idős korára tekintettel egyre inkább a gyerekei - kezében. Ezek a Fox Broadcasting Company, a konzervatív hírcsatorna Fox News és a Fox Business Network tévés hálózatai, a Fox sportcsatorna-hálózata, amely egyebek mellett az NFL közvetítési jogait is birtkolja, valamint huszonnyolc helyi tévécsatorna, és számos egyéb sajtótermék, így a Wall Street Journal is. Magyarán Murdoch, aki sajtómágnásként indult, most a többi érdekeltségét lepasszolva újra elsősorban az lehet, és aligha kell tartania az elmaradozó bevételektől.
Mindezeken túl természetesen akadnak még homályos pontok a most létrejött médiamonstrumon belül is - így például a Foxtól érkezett Blue Sky Studios sorsa is kérdéses: a Disney jelenleg azt állítja, hogy érintetlenül hagyja az egyebek mellett a Jégkorszak-filmekért felelős animációs stúdiót, ám a meglévő Disney Animation és a Pixar mellé nem biztos, hogy hosszú távon is szükségük lesz egy harmadik gyártóra. Azt pedig, hogy a piac egészére hogyan hat majd rövid- és hosszútávon mindez, pláne lehetetlen megjósolni. A klasszikus szórakoztatóipari vállalkozások monopolizálódása csak egy dolog - bár remélhetőleg azt azért nem hagyja a törvényhozás, hogy teljesen egyszereplőssé silányuljon a piac -, a tech-fókuszú vállalkozások, amilyen a Netflix is, még jócskán borsot törhetnek a behemótok orra alá.
Kiemelt kép: