Ezt a filmet senki nem felejti el, az biztos. Véreső és hullahalom: noha sok ember nem hal meg a filmben, de aki igen, azt egyértelműen emlékezetes módszerekkel távolítják el az élők sorából.
Az Evil Dead Rise sorsa a magyar forgalmazón múlt, valószínűleg nem merték megkockáztatni az X-es besorolást. Ha azt hitted, hogy a Sikoly 6 kemény, akkor nem láttad még az Evil Dead Rise-t, ami annyira véres és kegyetlen, hogy inkább be sem merték mutatni a magyar mozikban. Az HBO Max streamingszolgáltatásában lesz elérhető, várhatóan május végén-június elején.
Az Evil Dead egy kultikus horrorsorozat a ’80-as évekből, mely Sam Raimi szerelemprojektje volt. A már klasszikussá vált második és harmadik rész mellé jött még egy sorozat is. Ugyan cikkünk tárgyának sok köze nincs a régi trilógiához, inkább a 2013-as, szintén nagyon véres remake kvázi folytatása. Az Evil Dead-ek csúcsa eddig egyértelműen az 1992-es Sötétség hadserege volt, nos, ez lehet, hogy megváltozott.
Hozza a Sam Raimis hangulatot, de a humor nincs jelen. Mint horrorfilm, minőségét tekintve legalább olyan jó, mint az elődjei, az újabb generáció talán jobb is, mint a klasszikusok. Azt viszont nem lehet elvenni a régi trilógiától, hogy a 21. századi remake-ek soha nem lesznek zsánerklasszikusok. Kategóriájukban nagyon erősek, ügyesen követik az eredeti filmek által kitaposott ösvényt is, de semmi több. Egy Evil Dead 2-t a végletekig lehet elemezni, ténylegesen zsánerújító volt, ez azonban csak egy iparos horrorfilm.
Történetünk most nem egy kietlen erdei kunyhóban játszódik. Ugyan az első jelenetek ott kezdődnek, de a főszál egy bontásra ítélt, mocskos belvárosi bérházhoz vezet. Főszereplőnk, Beth (Lily Sullivan) úgy dönt, hogy meglátogatja testvére családját az említett emeletes házban. Ekkor tudja meg, hogy nővére, Ellie (Alyssa Sutherland) élete egyáltalán nem olyan tökéletes, mint gondolta. Férje elhagyta, gyermekeit egyedül próbálja ellátni, és mielőbb el akar költözni a bontásra váró épületből, csakhogy nem talál sehol megfizethető albérletet. Ellie az első, aki „megfertőződik” a démoni kórral és családja ellen fordul.
hogy néha el kellett gondolkodnom rajta, melyik is vizuális effekt és mi ténylegesen praktikai trükk. A szerepe erősen fizikális, négykézláb kúszik, kicsavart felsőtesttel mászik fel-alá és közben a néző kellemetlenül feszeng a fotelben.
Rengeteg utalás van a filmben a ’80-as évek filmjeire, az egyik karakter halálneme akár lehetne egy Raimis film része is, valamint ügyesen megújítják az „átok” felolvasásának módját is egy DJ pulttal. Az Evil Dead Rise tökéletes példa arra, hogyan próbál a régi klisékből valami újat teremteni úgy, hogy közben friss marad. Nem gondoltam volna, de mindezt sikeresen teszi. Előkerül a híres duplacsövű shotgun, a láncfűrész és egyéb nyalánkságok is.
Az effektek zseniálisak, sok praktikai trükk vagy praktikai trükknek látszó digitális effekt tűnik fel az Evil Dead Rise-ban.
Általában egy kontaktlencsét könnyű kiszúrni, gondoljunk csak az Alkonyat-filmekre, vagy a Gyűrűk ura filmek tünde hercegére. De itt abszolút nem egyértelmű mélysége van a sárga/piros démon-tekintetnek, amelyet digitálisan is nehéz összehozni, nemhogy kontaktlencsével.
A rendezés és a szövegkönyv ügyes és nagyon hatásos, de a hab a tortán egyértelműen a fényképezés. Ennyire gyönyörű romlást, koszt és mocskot képernyőn még nem láttunk. Mozivászonra kívánkozik, annyira „szép”. Egy-két felvétel hihetetlen, már-már olyan, mintha a híres Roger Deakins fényképezte volna.
Minden okkal történik a képernyőn, ha látunk valamit, annak szerepe lesz. Egy vágókép sincs azért, hogy húzzák az időt. Bár lassabban indul be cselekmény, mint gondolnánk, de utána, nincs megállás. Az ajtó-kukucskálón keresztül látható jelenetek nagyon kreatívak, kár, hogy nem hosszabbak a szcénák, a liftes vértenger pedig mintha a Ragyogásból menekült volna.
Ez egy kegyetlen film, egyértelműen X-es korhatára lenne, ha moziba kerül, sőt, lehet, hogy nem is létezik a filmnek megfelelő elég magas korhatár. Még az én horrorfilmen szocializálódott szempilláim is meg-meg rezzentek némelyik jelenetnél. Fel voltam sok mindenre készülve, de már az első jelenet egy skalpolással végződik, később a gyermekek végtagjait sem restek felhasználni.
Amikor például előkerül egy sajtreszelő, akkor azt itt bizony használni is fogják valakin. Ha látunk egy tetováló-pisztolyt, biztosak lehetünk benne, hogy érzékeny helyen fog érinteni valakit. Nem annyira brutális, mint az előző, 2013-as epizód szeletelőgépes jelenete, vagy a kocsi alá szorulós, kéz-letépős pillanatok, de egy két halálnem biztosan velünk marad egy ideig. Kreativitásból és vérfagyasztásból nincs hiány.
A főszereplők és a mellékszereplők is kiválóak,
mert nem hiszem el, hogy amit látott a forgatások folyamán, mindazt fel tudja dolgozni ebben a korban. A másik két tini gyermeket játszó Gabrielle Echols és Morgan Davies is ügyesek és hitelesek voltak. Illetve Beth-re is lehet mondani, hogy erős főszereplő, simán az Alien-filmek Ripley-je mellé állhatna. Kemény, mint a szeg és mindent megtesz a családjáért.
Mi az, ami nem működött? Kicsit talán lassan indul be és egy picit szétesik a végére a film. Amikor az alkotók már nem tudják hova fokozni az undormányokat, olyan érzése támad az embernek, hogy ez talán már túlzás. Az eredeti filmek megidézését is túlzásba vitték kicsit, bár vannak kreatív elemek, mint például a bevezetés a drónfelvételekkel, de mondjuk a láncfűrészes megoldás talán már unalmas lehet annak, aki Ash Williams minden kalandját kívülről keni-vágja.
Mivel nemzetközileg hatalmas siker, már most tudni, hogy egy tervezett trilógia második részét láttuk, így várható még egy epizód, amelyet remélhetően ugyanígy Lee Cronin fog írni-rendezni. Egy biztos, ez az év legjobb horrorja, amit nem mutattak be idehaza.