1840. február 10-én Viktória királynő feleségül ment Albert herceghez, ez jelezte előre biztosan a menyasszonyi ruhák új, fehér korszakát. Noha előfordulhat, hogy Viktória királynő előtt már más is megjelent fehér színű ruhában az oltárnál, ő az, akiről először készült így fénykép. Persze csak az igazán gazdagok engedhették meg maguknak azt, hogy ilyen eseményekre a fehér színt válasszák, hiszen a ruha könnyen koszos lett, és nem volt egyszerű a tisztítása sem. Akkoriban a nők a meglévő legszebb ruhájukat vették fel az esküvőre, és amint feleséggé váltak, feketébe öltöztek át. Így tehát igazán a huszadik században válhatott szélesebb rétegek számára elérhetővé a fehér színű menyasszonyi ruha.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 1](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-856251-1665651729-289932-835195-1657496409-fortepan-55359.jpg)
Századforduló, a XX. század eleje
Az 1900-as évek elejének divatját egyértelműen a hosszú, földig érő menyasszonyi ruha határozta meg, melyet a derekat erősen karcsúsító fűző tett igazán jellegzetessé. További jellemzője ezeknek a ruháknak az álló gallér és a földig érő fátyol, valamint gyakran az uszály is. A fehér szín ekkor még nem volt igazán gyakori, inkább a mályva vagy halvány rózsaszín, esetleg a világoskék volt jellemző. Anyagát tekintve a finomság és minőség jellemezte a századelő ruháit, kézzel készített díszítéssel, aminek köszönhetően viszont elég nehezek voltak. Ha valaki stílusban vagy színben a divattól eltérő ruhában jelent meg az oltár előtt, annak az anyagi háttér mellett az újbóli házasságkötés is lehetett az oka.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 2](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-554625-1665651729-289932-787120-1657496410-fort1.png)
Akkoriban még az esküvői fényképek túlnyomó többsége műteremben készült, azaz gondosan beállították, így általában jól kivehetők rajtuk a részletek is. A menyasszonyi csokor például a legtöbbször akkora és olyan nehéz volt, hogy a hölgyek nem bírták megtartani, ezért egy székre vagy asztalra helyezték - minthogy nem eldobásra szánták őket, inkább egy kiegészítő volt. A vőlegény többnyire fekete öltözékben jelent meg, leginkább öltönyben vagy frakkban, és a képeken mindig a menyasszony balján állt, néha ült.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 3](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-188633-1665651729-289932-253491-1657496410-fortepan-9505.jpg)
A Magyarország című lap 1900-ban az angol divat hazánkban megjelenő hatását elemezte: "lassanként nálunk is meghonosul az az angol szokás, hogy a rózsafejdíszt nagy kerek kalappal helyettesítik. De ezzel a divattal jó lesz nem nagyon sietni, mert a régi mindenesetre kedvesebb. Ami a férfiakat illeti, a vőlegény és vőfélyek frakkban jelennek meg az esküvőn. Az uralkodó anglománia valószínűleg nálunk is meghonosítja e nem éppen ünnepélyes divatot." A cikk még azt is megemlíti, hogy az angol középosztálybeli hölgyek a "legritkább esetben viselnek fehér menyasszonyi ruhát, csak közönséges tarka utcai ruhában" járulnak az oltárhoz.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 4](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-104267-1665651729-289932-62248-1657496411-fortepan-30809.jpg)
Esküvői fényképek a kirakatban
Habár az esküvői képek elsősorban emléknek készültek a házasok - illetve családjaik és barátaik - számára, és a családi albumban kaptak helyet, egy-egy jól sikerült darab a fényképészműtermek kirakatában is megjelent - ezzel is bemutatva és hirdetve a fotográfus szaktudását. Gárdonyi Géza Egy új pár fényképe című, 1926-os írásában elmélkedik az esküvői képek furcsaságáról, a szerelem és boldogság mibenlétéről: "A fényképészek kirakatában a középső kép rendesen egy új házaspár fényképe. A férfi térdig érő szalonkabátban. Jól fésülten. Bajusza pödörten. A nő fehér atlaszban, koszorúsan. A koszorún át földig érő fátyol. A kezében terebélyes virágcsokor. Az ilyen fényképek néha meghatók, néha komikusak, de mindig érdekesek. Különösen a rút házaspárok, a meredten vagy bambán nézők, vagy ahol a nő fél méterrel magasabb, mint a férfi, vagy ha összeillenek is, oly közömbös arccal néznek kifelé a kirakatból, mintha azt mondanák: - A fényképész kedvéért esküdtünk. Bocsánatot kérünk, hogy magunkra vettük ezt a drága ruhát. De mindegy az, akármilyen házaspárt mutat is a fénykép, nem szabad rajta nevetni. A házasság épp oly ünnepi esemény, mint a születés meg a temetés. Szép ember és rút ember egyaránt az Isten áldó kezét érzi ilyenkor a fején, és párjával együtt a boldogság verőfényében sütkérezik. Az ember érdeklődéssel néz rájok. Minden arc érdekes, ha olyan utazóé, aki ismeretlen világba indul, - s az ismeretlen világok között a boldogság országa a legismeretlenebb. Mindenkinek más a térképe róla."
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 5](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-369953-1665651729-289932-383552-1657496411-fortepan-30630.jpg)
A két világháború között
Az első világháború utáni évtized jelentős változásokat hozott az esküvői ruhák terén, amik megrövidültek, mert már nem volt "kötelező" a hosszú menyasszonyi ruha. Ezzel együtt az uszály is eltűnt, amit az egyenes, lefelé enyhén bővülő ruhák váltottak fel. Ez a változás a harisnya- és cipőiparnak kedvezett igazán, mivel így már ezek a ruhadarabok is láthatóvá váltak a menyasszonyon. A fehér körömcipők mellett megjelent a bokapántos, fekete - a mai néptáncosokon is látható - karaktercipő is, gyakran fehér harisnyával. A csontfehér, a pezsgő és a bézs színek hódítottak, és egyre gyakrabban jelent meg a csipke is. A szoknya többnyire selyemből készült, a ruhák szabása tovább egyszerűsödött, a derékra egyre kevesebb hangsúlyt fektettek. Az egyre népszerűbb mozifilmek is nagy hatást gyakoroltak a divat változására - így például az 1937-es Hófehérke és a hét törpe, az 1939-es Óz, a csodák csodája és az Elfújta a szél. Ismét megjelent a kisebb abroncsok viselete is.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 6](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-792910-1665651729-289932-603577-1657496411-fortepan-177157.jpg)
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 7](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-435774-1665651729-289932-230044-1657496411-fortepan-201245.jpg)
A ruha mellett a kiegészítők is megváltoztak: a fátyol immár nem töltött be olyan lényeges szerepet, mint régebben, amikor vallási funkciója volt, és a menyasszony arcának eltakarására szolgált (például a zsidó és a katolikus vallásban), ettől kezdve inkább csak dísz maradt. Mellette pedig megjelentek a különböző art deco elemek, boák és tollak. A fényképek már nem feltétlenül műteremben készültek, így életszerűbbé váltak, és megfigyelhető az is, hogy a virágcsokor szintén kisebb és rövidebb, könnyebb lett, így a menyasszonyok már akár egy kézben is elbírták. Készülhetett selyem- vagy élővirágból is, amelyet aztán megőriztek.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 8](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-375491-1665651729-289932-819877-1657496412-fortepan-7854.jpg)
Az 1930-as években hosszabb ruhák is megjelentek, ahogy a Nagyasszony című lap 1936-ban írta: "a mindig változó divat hatása még az olyan rendkívüli öltözékeken is érezhető, mint a menyasszonyi ruhák. A rövid ruhadivat ideje alatt a menyasszonyi öltözékek is majdnem térdig érővé rövidültek. (…) Amint ezt a szélsőséges irányzatot a ruhák megszolidulása követte, a menyasszonyi öltözékek is meghosszabbodtak. Jelenleg - a nagy estélyi ruhákhoz hasonlóan - a földig érő és hátul sleppekben végződő menyasszonyi ruhák divatosak!"
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 9](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-531575-1665651729-289932-967262-1657496412-forte2.png)
1938-ban az egész országot egy esküvő tartotta lázban: Apponyi Geraldine ekkor házasodott össze I. Zogu albán királlyal. A ceremóniára "az esküvői ruhát és a koszorúslány-ruhákat Chanel készíti. Repülőpostán küldték el a méreteket és a ruhák szállításakor érkezik csak Tiranába a Chanel-ház első üzletvezetője, hogy az esetleges apróbb javításokat elvégeztesse" - írta a Színházi Élet.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 10](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-927872-1665651729-289932-870446-1657496412-fortepan-8833.jpg)
A férfiak esetében az 1920-as években a frakkot fokozatosan elkezdte felváltani a jóval kényelmesebb szmoking, néhol felbukkant a zsakett is. A fehér inggel és csokornyakkendővel viselt öltönyt díszzsebkendővel és minden esetben sötét, fűzős bőrcipővel hordták. Az 1930-as években az öltönyhöz klasszikus formájú, fehér nyakkendőt kötöttek leggyakrabban, és az állógallér is kiment a divatból, helyette a visszahajtott gallér lépett színre. Megjelent továbbá egy kiegészítő is: a fehér kesztyű. Természetesen a férfiakra is nagy hatást gyakorolt a mozi, a híres színészek ruháira ők is felfigyeltek, és ennek hatására is alakult a divat.
A vallások és a földrajz szerepe az esküvői öltözékben
A különböző vallások - mint oly sok mást - az esküvőket is meghatározták nemcsak szokásokban és szabályokban, de az öltözködés terén is. Számos szabályt kell betartani egy katolikus vagy református, illetve egy zsidó esküvőn, melyeket tovább árnyal az adott korszak, a tájegység és társadalmi berendezkedés is.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 11](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-99737-1665651729-289932-429809-1657496413-fortepan-105099.jpg)
Általánosságban elvárt, hogy a menyasszony a templomba csak fedett vállal, minél inkább elrejtett dekoltázzsal és háttal lépjen be, de a ruhája hosszát tekintve is a földig érőt részesítik előnyben. A század közepéig jellemző volt, hogy a tájegységhez igazodó népviseletekben jelent meg az ifjú pár az oltár előtt. A férfi bocskait vagy díszmagyart viselt, a menyasszony díszmagyar öltözetben ment férjhez. Természetesen az esküvői ruhához is kötődtek népszokások, Bács-Bodrog vármegyében például az esküvőt megelőző napon "a menyasszonyhoz elviszik az esküvői ruhát, viszonzásul a sok ajándékért, amit ő a vőlegény legközelebbi rokonai részére készített és amit át fog adni. A menyasszony az esküvői ruhát bizonyos ünnepélyességgel veszi föl. Imádsággal kezdi az öltözködést, egy Üdvözlégy Máriával" - írja a Magyarország vármegyéi és városai enciklopédia 1909-ben. A kommunista idők még a falvakban is nagyrészt eltörölték a népviseletet, és innentől kezdve a vőlegény fekete öltönyben, a menyasszony városias, fehér ruhában mondta ki az igent. A népviseletek leginkább az összetartó közösségeknek és az elszigeteltségnek köszönhetően maradtak fenn.
Zsohár Zsuzsa / Fortepan
1931.
24huGaléria
Így léptünk be az elmúlt száz évben "a boldogság ismeretlen országába" - esküvői ruhadivat képekben
Így léptünk be az elmúlt száz évben "a boldogság ismeretlen országába" - esküvői ruhadivat képekben
1/4 Zsohár Zsuzsa / Fortepan
1931.
Fotó megosztása:
2/4 Ebner / Fortepan
1940.
Fotó megosztása:
3/4 Kellner Ludwig / Fortepan
1941.
Fotó megosztása:
4/4 Zsohár Zsuzsa / Fortepan
1931.
Fotó megosztása:
Kapcsolódó cikkek
Nekiállt esküvőt szervezni egy Facebook-teszt eredménye miatt
Inkább a vadházasságot választják az amerikaiak
Az egész világot megríkatták ezzel az apa-lánya tánccal
Így reagált a vőlegény, amikor először meglátta jövendőbelijét
Fotó megosztása:
A zsidó esküvőn fontos, hogy a vőlegény fején legyen kipa, a menyasszonyén pedig fátyol, továbbá, hogy az öltözködés közben a jobb oldalra kell felhúzni minden ruhadarabot elsőként. A vőlegény a cipőjét is a jobb lábára húzza fel előbb, azonban azt nem köti meg, felveszi a bal lábára is a másik lábbelit, azt megköti, és csak utána térhet vissza a másikra. A zsidó esküvő során csak a menyasszony ujjára kerül gyűrű, méghozzá nem a gyűrűs-, hanem jobb mutatóujjára.
Hámori Gyula / Fortepan
Dob utca 37. Dob utca 37., VII. kerület, 1947.
24huGaléria
Így léptünk be az elmúlt száz évben "a boldogság ismeretlen országába" - esküvői ruhadivat képekben
Így léptünk be az elmúlt száz évben "a boldogság ismeretlen országába" - esküvői ruhadivat képekben
1/4 Hámori Gyula / Fortepan
Dob utca 37. Dob utca 37., VII. kerület, 1947.
Fotó megosztása:
2/4 Bauer Sándor / Fortepan
Dr. Benoschofsky Imre országos főrabbi ad össze egy párt a Hegedűs Gyula utca 3. alatti zsinagógában 1962-ben.
Fotó megosztása:
3/4 Hámori Gyula / Fortepan
Friss házasok a hüpe (menyegzői baldachin) előtt, a Kazinczy utcai orthodox központ udvarán 1947-ben.
Fotó megosztása:
4/4 Hámori Gyula / Fortepan
1948.
Fotó megosztása:
Kapcsolódó cikkek
Nekiállt esküvőt szervezni egy Facebook-teszt eredménye miatt
Inkább a vadházasságot választják az amerikaiak
Az egész világot megríkatták ezzel az apa-lánya tánccal
Így reagált a vőlegény, amikor először meglátta jövendőbelijét
Fotó megosztása:
A II. világháború és a szocializmus évtizedei
Az 1940-es évek esküvőiruha-divatját is a második világháború és következményei határozták meg. Az anyaghiány miatt fontos lett a praktikum, így az évtized második felében még egyszerűbb ruhákat viseltek a menyasszonyok, mint az 1930-as években: megszabadultak az abroncstól és lágy esésű, földig érő ruhákban mondták ki az igent. Igazi vagy műselymet használtak, de már megjelent a bársony is. Színben a fehér mellett jelen volt a csont- és krémszín, valamint a bézs is. A fátyol ebben az időszakban megnyúlt, így a bevonulás előkelőbbé vált. A fotókon általában a pár elé kanyarítva helyezték el a földre érő részt. A vőlegények gyakran zsinórdíszes öltönyt és hímzett szélű nyakkendőt viseltek - Bocskai-öltönyt Petőfi-galléros inggel -, ezt kesztyűvel és kisebb bokrétával egészítették ki. A világháborús években nem volt ritka vőlegényi viselet a katonai egyenruha sem.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 12](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-146956-1665651729-289932-374284-1657496416-forte3.png)
Az évszázad felénél - a háború okozta nehézségek ellensúlyozása miatt is - szembetűnő változásokon ment keresztül az esküvői divat: a menyasszonyi ruhák felső része szűk lett, hangsúlyozva a derékvonalat - így a fűző is visszatért a divatba. Megjelent a csónaknyak, ami nagy újdonság, hiszen jóval többet enged láttatni a menyasszonyból. A szűk felsőrész mellé hatalmas, bő, hosszú vagy térd alá érő szoknyákat viseltek, alatta merevítővel, hogy szétálljon. Ez Christian Dior Corolle nevű kollekciójának volt köszönhető, melyet 1947-ben mutatott be és később The New Look néven vált ismertté. Ez a sokkal nőiesebb stílus az 1950-es évek elején határozta meg inkább a divatot, később azonban a kommunista szellemiségre jellemzően a nőies jegyeket háttérbe szorító ruhák is megfigyelhetők.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 13](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-264010-1665651729-289932-236793-1657496417-fortepan-128139.jpg)
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 14](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-447002-1665651729-289932-773405-1657496417-fortepan-123609.jpg)
Az anyaghiány és az államosítás a ruhaipart is elérte, ennek eredményeképp nem volt igazi lehetőség az egyéniség kifejezésére az öltözködéssel: a férfiak többsége nagyon hasonló stílusú és színű ruhákat hordott, és nem volt ez másképp az esküvőkön sem, ahol egyszerű szabású, fekete öltöny volt a megszokott. Kiegészítőként a fehér kesztyű szerepelt, visszatért a csokornyakkendő, valamint megjelent a lakkcipő.
Hámori Gyula / Fortepan
Papnövelde (Prohászka Ottokár) utca az Egyetemi templom előtt, 1946.
24huGaléria
Így léptünk be az elmúlt száz évben "a boldogság ismeretlen országába" - esküvői ruhadivat képekben
Így léptünk be az elmúlt száz évben "a boldogság ismeretlen országába" - esküvői ruhadivat képekben
1/6 Hámori Gyula / Fortepan
Papnövelde (Prohászka Ottokár) utca az Egyetemi templom előtt, 1946.
Fotó megosztása:
2/6 Fortepan
1957.
Fotó megosztása:
3/6 Hámori Gyula / Fortepan
Papnövelde (Prohászka Ottokár) utca az Egyetemi templom előtt, 1948.
Fotó megosztása:
4/6 Hámori Gyula / Fortepan
1953.
Fotó megosztása:
5/6 Hámori Gyula / Fortepan
Szent István tér, háttérben a Szent István-bazilika, 1947.
Fotó megosztása:
6/6 Fortepan
A debreceni Külső Vásártér 1981-ben.
Fotó megosztása:
Kapcsolódó cikkek
Nekiállt esküvőt szervezni egy Facebook-teszt eredménye miatt
Inkább a vadházasságot választják az amerikaiak
Az egész világot megríkatták ezzel az apa-lánya tánccal
Így reagált a vőlegény, amikor először meglátta jövendőbelijét
Fotó megosztása:
A Magyar Ifjúság 1967-ben négyféle esküvői ruhatípust mutatott be: nagy esküvőn "a legünnepélyesebb a hosszú fehér menyasszonyi ruha, földig érő fátyollal. Anyaga lehet brokát, csipke, madeira", KISZ-esküvőn a leggyakoribb, hogy a menyasszony "fehér ruhát visel. A fátyol pelerinszerű, a ruha fehér", szerény esküvőnél "a menyasszony egyszerűbb ruhában megy az anyakönyvvezető elé. Az anyag színe fehér", míg kis esküvőnél "sötét utcai ruha is megfelel, csupán a fehér kiegészítők jelzik az ünnepélyességet". Természetesen a szocialista hiánygazdaságban a praktikum is fontos szerepet játszott: "a menyasszony nagyon szép lehet olyan egyszerű ruhában is, amelyet - némi átalakítással vagy akár anélkül - máskor is felvehet. Kis fehér fátyol, művirággal díszített frizura, hajpánt, szalag, s a ruhához illő kiegészítő - mindez hatásban alig marad el a hagyományos »nagytoalett« mögött" - írta a Tükör című lap 1975-ben.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 15](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-293762-1665651730-289932-23573-1657496420-fortepan-88036.jpg)
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 16](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-373236-1665651730-289932-836793-1657496420-fortepan-19298.jpg)
Az 1970-es és '80-as évekre mindenesetre nagyobb lett az ifjú párok szabadsága, csökkent a hagyományok szabta kötöttségek mértéke, egyre nagyobb szerepet kaptak a divathullámok. Jellemzően letisztulttá vált a ruha, mellőzték a csipkét és a fodrokat is, és szinte egyenes vagy enyhén bővülővé vált a vonala. A hölgyek többsége azért még mindig ragaszkodott a hosszú fehér ruhához és a fátyolhoz, míg mások a színesebb megoldásokat választották, inkább púderrózsaszín, égszínkék vagy a mentás, esetleg vízzöldes árnyalatokban jelentek meg a nagy napon. A legnagyobb újdonság azonban a nadrágkosztümök elterjedése volt, amivel együtt az úgynevezett tortaruha is nagyon elterjedt. Ezt a fazont rengeteg csipke és dísz - szalag vagy fodor -, valamint terjedelmes ujj jellemezte. A '80-as években leginkább romantikus, színes darabok jellemezték a ruhákat, és ismét elterjedtté vált a krinolin is. A kiegészítőket tekintve, ahogy a hosszú, fehér ruha, úgy a fátyol is népszerű maradt, de elfogadottá vált a kalap is. A menyasszonyi csokrok gyakran mezei virágokból álltak, a menyasszonyok haja pedig leginkább göndör és tupírozott, dauerolt volt.
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 17](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-296554-1665651730-289932-956038-1657496421-forte6.png)
![Így léptünk be az elmúlt száz évben „a boldogság ismeretlen országába” – esküvői ruhadivat képekben 18](https://hirekmindenkinek.com/images/2022-10-13/331488-564450-1665651730-289932-50606-1657496421-fortepan-200623.jpg)
Ami a vőlegényeket illeti, az ő szabadságuk is megnőtt, ugyanis innentől már nem volt "kötelező", elvárt a sötét viselet részükről sem, megjelentek a világosabb, sőt, a színes öltönyök és zakók. Vonalvezetésük jóval karcsúbb lett, kiemelve a férfiak alakját.
Az íráshoz korabeli napi- és hetilapok cikkeit használtuk fel, amelyeket az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével szemléztünk. Segítségünkre volt még az Ortutay Gyula szerkesztésében megjelent Magyar néprajzi lexikon (Akadémiai Kiadó, Budapest, 1977-1982), valamint a következő kötetek: Edwina Ehrman: The Wedding Dress: 300 Years of Bridal Fashions. (Victoria & Albert Museum, London, 2014) és Letitia Baldrige: Legendás esküvők. Az elmúlt idők romantikus esküvői, a mai menyasszonyok ötletadói. (Geopen, Budapest, 2001); Rátkai Tímea: Esküvő lépésről lépésre. (Perfect Wedding Kft., Budapest, 2017)
Írta: Gáspár Veronika | Képszerkesztő: Virágvölgyi István
A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg. Az eredeti cikk ezen a linken található: https://hetifortepan.capacenter.hu/eskuvoiruha-divat
Ha van olyan családi fotója, amit felajánlana a Fortepan számára, akkor írjon a [email protected] e-mail címre!