Peg Entwistle története biztos, hogy ott lapul minden kezdő színész fejében, aki Hollywoodban akar szerencsét próbálni. Az öngyilkossággal végződő rövid élete megihlette Ryan Murphy-t is, aki az American Horror Story-t és az American Crime Story-t is jegyzi. Legújabb minisorozata most startolt el a Netflixen Hollywood címmel, amiben fiatal, feltörekvő színészek és rendezők próbálnak betörni a filmiparba a második világháború után. Entwistle élete adja az inspirációt a sorozat egyik karakteréhez, aki maga is egy kívülálló, és a siker és hírnév reményében érkezik Los Angelesbe.
A sorozatban emlegetett Entwistle nem fiktív alak, hanem egy létező személy, akinek szelleme a legenda szerint ma is kísért a Hollywood-feliratnál, mivel ott, vagyis pontosabban a "H" betűről vetette le magát 88 évvel ezelőtt, 24 évesen.
De mi vezetett odáig, hogy még azelőtt, hogy beindult volna karrierje, szó szerint halálba kergette a filmipar?
Eltitkolt házasság
Millicent Lillian Entwistle 1908-ban született Walesben, kétéves volt, amikor szülei elváltak. 1912-ben, mikor már nem volt maradásuk az országban, apjával Amerikába költöztek, eleinte Los Angelesbe, majd New Yorkba, ahol Robert Entwistle színházi menedzserként kezdett dolgozni, megházasodott és született két újabb gyereke.
A halál végigkísérte a színésznő életét, 1921-ben meghalt apja második felesége, majd rá egy évvel apját az autójában kirabolták és megölték. Tizennégy évesen a két féltestvérével együtt a nagybátyjukhoz, Haroldhoz költöztek. A gyerekkori tragédiái ellenére nagyon korán eldöntötte, hogy színésznő lesz, és miután megnézte a színházban a Peg O'My Heart című darabot, átkeresztelte saját magát Pegre. Egy-két kisebb szerep után 17 évesen már Ibsen Vadkacsa című darabjában szerepelt a Broadway-n, az alakításáért pedig az akkor épp kislány Bette Davis annyira rajongott, hogy ő is olyan akart lenni, mint Entwistle. 1926-ban bejutott egy nagy presztízsű New York-i társulathoz, a New York Theatre Guildhoz.
Entwistle 1927-ben hozzáment a színész Robert Lee Keith-hez, a házasságnak köszönhetően pedig kinyílt előtte néhány ajtó, így jutott kisebb szerepekhez a The Man from Toronto és a The Home Towners darabokban. A házassága annak ellenére, hogy jól indult, nem tartott sokáig, ugyanis egy ponton kiderült, férje már korábban megtapasztalta, milyen a házas élet, de azt is eltitkolta, hogy gyereke is van. Végül 1929-ben elváltak. Állítólag ebben az időben azért nem kapott sok szerepet, mert Keith indulatos színész volt, aki sokszor keveredett balhékba, és adósságba is sodorta magát.
A filmiparban próbált szerencsét, Los Angelesbe költözött
Ez volt az egyik ok, amiért a színésznő úgy döntött, otthagyja New Yorkot, és inkább a filmvászon felé fordul, úgyhogy 1931-ben Los Angelesbe költözött. A filmszerepek nem jöttek olyan hamar, mint azt remélte, egyáltalán nem volt olyan könnyű, hogy kitűnjön a többi színésznő közül. Az első szerepe a városban egy színdarab volt, a The Mad Hopes, amelyben Humphrey Bogart és Billie Burke oldalán játszott, a kritikákban úgy jellemezték, mint "a fiatalság elbűvölő képviselőjét".
Hogy időben is elhelyezzük, mi zajlik ekkor a filmtörténelemben: már túl vagyunk a némafilmek hanyatlásán, bőven a hangosfilmeké a főszerep, Hollywood egyik legnagyobb női alakja éppen Marlene Dietrich volt, akinek Entwistle halála évében mutatták be a Sanghaj Express című filmjét.
A filmiparban öt nagy stúdió dominált: a 20th Century Fox, a Warner Bros., a Paramount Pictures, a Metro-Goldwyn-Mayer és az RKO Pictures. Utóbbi beválogatta egy filmszerepre, Tiffany Thayer Thirteen Women című könyvéből akkor készülő adaptációjában kapott egy nagyobb szerepet, de a végső változatból szinte teljesen kivágták, a kész filmben mindössze 15 másodpercet szerepelt. A stúdió végül felbontotta a szerződést Entwistle-lel még azelőtt, hogy bemutatták volna a filmet, így a színésznő szerep, pénz és B terv nélkül maradt.
Ráadásul ekkor javában tartott még a nagy gazdasági világválság, így a megélhetése is állandó veszélyben volt.
H mint Hollywood
1932. szeptember 16-án azt mondta a nagybátyjának, hogy gyógyszertárba megy. E helyett elkocsikázott a Hollywoodland felirathoz (egy ingatlancég óriás reklámtábláihoz), ami csak később rövidült Hollywoodra. Entwistle felmászott a majdnem tizenöt méter magas létrán, amit a H betű mögé rögzítettek, majd levetette magát. Másnap egy túrázó nő vette észre a kabátját és a cipőjét, majd pár perc keresgélés után megtalálta Entwistle holttestét a hegyoldalon. A pénztárcájában egy búcsúlevelet találtak, amiben ez állt:
Félek és gyáva vagyok. Sajnálok mindent. Ha már korábban megtettem volna, rengeteg fájdalmat spóroltam volna meg. P. E.
Aznap este ölte meg magát, amikor bemutatták a Thirteen Woment. A sors (és Hollywood) fintora, hogy nem sokkal az öngyilkossága után kapott egy levelet, amiben felajánlottak neki egy nagy filmszerepet. Peg Entwistle azok közé a sztárok közé tartozik, akik haláluk után sokkal híresebbek lettek, mint életükben valaha. Története, ahogy Hollywood szétzúzott egy feltörekvő színésznőt, oktató jelleggel szolgál mindenkinek, aki be akar kerülni a filmiparba.
Azóta is terjednek azok a legendák, hogy a Hollywood feliratnál kísért a színésznő szelleme, és a mai napig érezni lehet az erőteljes gardénia parfümjének illatát. Sokak szerint, ha valaki találkozni akar a szellemével, egy ködös estén a felirat közelében kell leülnie, és elmélkednie, akkor megjelenik. Két nappal a halála után Ohióban temették el, az apja mellett.
Kiemelt kép: Wikipédia/ Peg Entwistle