Magyar idő szerint hétfő hajnalban kiosztották a 91. Oscar-gálán a legjobbaknak járó szobrokat, de idén nem sikerült semmi maradandót letenni az asztalra, már ami a show-t illeti. A nyertesek bár nem alakultak végig a papírforma szerint, azért nem emelkedett túl magasra a pulzusunk, és az se valószínű, hogy az Akadémia most tudta megszólítani a fiatalabb generációt. A Roma, a Fekete Párduc és a Bohém rapszódia alkotói örülhetnek, ők lettek az este legnagyobb nyertesei a Zöld könyv mellett. A Netflix szintén dörzsölheti a tenyerét, még akkor is, ha a fő kategóriáról lemaradtak.

Fotó: Matt Sayles - Handout/A.M.P.A.S. via Getty Images

2019-ben tényleg mindent elkövetett az Oscar, hogy már jó előre összezavarodjunk, és éppen fordítva sült el mindent tervük. Ott volt mondjuk a blockbustereket elkülönítő kategória, amiből egyelőre nem lett semmi, vagy, hogy négy kevésbé menő részleget a reklámszünetre száműztek volna. A szakma persze tiltakozott, és végül az Akadémia is visszatáncolt, pedig csak annyit akartak elérni, hogy a fiatalok visszatérjenek a képernyő elé. A tavalyi gála Jimmy Kimmellel az élen negatív rekordot döntött a nézőknél, úgyhogy valamivel fel kellett rázni az amúgy is bicegő tévés érdeklődést. Na, és sikerült? Messze nem. A legizgalmasabb pillanatot talán Lady Gagának és Bradley Coopernek köszönhetjük, akik előadták a már Oscar-díjas Shallow című számukat, a Csillag születikből.

Az se jelentett különösebb izgalmat, hogy a gála végül tényleg házigazda nélkül maradt. Legelőször Dwayne Johnsonra gondoltak, aztán Kevin Hart lett a befutó, aki villámgyorsan lemondott a a lehetőségről, mikor előkerült pár régi beszólása a melegekről. A bukta után és minden pletyka ellenére valóban csak a díjkiosztók beszéltek a szünetekben. Lehet, hogy Tina Fey, Amy Poehler és Maya Rudolph úgy léptek a színpadra, mintha rájuk maradt volna a feladat, végül egy rövid beszéddel leszögezték, hogy eszünkbe se jusson ilyesmi. De ez a kis idő legalább elég volt arra, hogy politizáljanak egy keveset, kiröhögjék a botrányba fulladt Fyre fesztivált, és felhívják a figyelmet a Netflixre, hogy mit keres az Oscar közelében. Összességében alig tűnt fel, hogy nem pattog sehol egy host, az Akadémia meg legalább spórolt az adásidővel.

A show valóban feszesre és unalmasra sikerült, viszont a javára változott. Amíg sokáig a fehér Hollywood miatt kritizálták a filmes elitet, addig most kifejezetten ügyeltek a fekete meghívottak, díjátadók és jelöltek arányára, és azt se felejtsük el, hogy a Csuklyások, valamint a Fekete Párduc is ott volt a legjobbak között.

Fotó: Kevin Winter/Getty Images

Netflix nyert is, meg nem is

A Fekete Párduc szereplése óriási változást jelenthet az Oscar jövőjében. Szuperhősös filmet még soha nem jelöltek, most pedig Ryan Cooglerék három szobrot vihettek haza, és a Netflix mellett a blockbusterek kaptak lehetőséget a nagyok között. A legfontosabb esélyes egyértelműen Alfonso Cuarón Roma című filmje volt a maga tíz jelölésével. A Netflix elképesztő összegeket tolt a kampányba, minden követ és dollármilliót megmozgattak a győzelem érdekében, és ha nem is vitték el a legjobb film szobrát, legalább bebizonyították, hogy van helye a streaming szolgáltatónak a mozik között.

A Roma végül három Oscart nyert a tízből és ezzel a Fekete Párduccal fej fej mellett zárták az estét épphogy lemaradva a négy szoborral távozó Bohém rapszódia után. A gála sokáig követte az előre megjósolható sorrendet, és csak a végén csavart egyet a nyerteseken. Az egyik legnagyobb meglepetés Olivia Colman (A kedvenc) volt, aki úgy csodálkozott a saját neve hallatán, hogy a legmeghatóbb beszéddel vonult le a színpadról. A legjobb filmnél szintén váratlan fordulat jött, és a Roma helyett a Zöld könyv tarolt.

Fotó: Matt Sayles - Handout/A.M.P.A.S. via Getty Images

A legjobb film

Zöld könyv - Útmutató az élethez, Jim Burke, Charles B. Wessler, Brian Currie, Peter Farrelly, és Nick Vallelonga

A legjobb rendező

Alfonso Cuarón, Roma

A legjobb női főszereplő

Olivia Colman, A kedvenc

A legjobb férfi főszereplő

Rami Malek, Bohém rapszódia

A legjobb eredeti betétdal

Shallow, a Csillag születik című filmből, Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando, és Andrew Wyatt

A legjobb eredeti filmzene

Fekete Párduc, Ludwig Göransson

A legjobb adaptált forgatókönyv

Csuklyások - BlacKkKlansman, Charlie Wachtel és David Rabinowitz, valamint Kevin Willmott és Spike Lee, Ron Stallworth Csuklyások - BLACKkKLANSMAN c. memoárkötete alapján.

A legjobb eredeti forgatókönyv

Zöld könyv - Útmutató az élethez, Nick Vallelonga, Brian Currie, és Peter Farrelly

A legjobb élőszereplős rövidfilm

Skin, Guy Nattiv és Jaime Ray Newman

A legjobb vizuális effektek

Az első ember, Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles, és J. D. Schwalm

A legjobb rövid dokumentumfilm

Period. End of Sentence. Rayka Zehtabchi

A legjobb animációs rövidfilm

Bao, Domee Shi és Becky Neiman-Cobb

A legjobb animációs film

Pókember: Irány a Pókverzum!, Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman, Phil Lord és Christopher Miller

A legjobb férfi mellékszereplő

Mahershala Ali, Zöld könyv - Útmutató az élethez

A legjobb vágás

Bohém rapszódia, John Ottman,

A legjobb idegen nyelvű film

Roma, Alfonso Cuarón,

A legjobb hangkeverés

Bohém rapszódia, Paul Massey, Tim Cavagin és John Casali

A legjobb hangvágás

Bohém rapszódia, John Warhurst és Nina Hartstone

A legjobb operatőr

Alfonso Cuarón, Roma

A legjobb látványtervezés

Fekete Párduc, Hannah Beachler (látvány), Jay Hart (díszlet)

A legjobb jelmez

Fekete Párduc, Ruth E. Carter

A legjobb smink és maszk

Alelnök, Greg Cannom, Kate Biscoe, és Patricia Dehaney

A legjobb dokumentumfilm

Free Solo, Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Evan Hayes, és Shannon Dill

A legjobb női mellékszereplő

Regina King, If Beale Street Could Talk

Kiemelt kép: Frazer Harrison/Getty Images


ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!