A pesti belváros egyik leghíresebb tere az elmúlt harminc évben leginkább a szabadtéri karácsonyi vásár miatt került az érdeklődés középpontjába, pedig az már több mint kétszáz éve vonzza mágnesként a kultúrára, szórakozásra, édességre vagy épp szép ruhákra vágyó embereket.
A tér mai képe finoman szólva is sokszínű, hiszen olyan patinás, különböző építészeti stílusok jegyeit tükröző épületek keretezik, mint a Gerbeaud-ház, a Kádár-korban Luxus áruházként ismertté vált Kasselik-ház, a csiszolt mészkőlapokkal fedett, egyszerű homlokzatú Harkányi-ház, az Első Pesti Hazai Takarékpénztár egykori központja, illetve a környék képéből mozgalmas, acélrácsra rögzített üveghomlokzatával kilógó, a Pesti Vigadóhoz tapadó Vörösmarty No. 1.:
A Fazakas György tervei szerint, a világ egyik legismertebb, ma is élő francia építésze, Jean-Paul Viguier konzulensi segítségével 2007-re megszületett, kétszintes tetőlakásokat is rejtő üzlet- és irodaházat a városlakók egy része
teljesen indokolatlannak tartja a város közepén - mivel a kortárs (és egyben a XX. századi modern) építészet elfogadottsága az átlagemberek körében nem túl magas.
A nyílt helyett megbízásos pályázaton kiválasztott terv nyomán született óriás ettől függetlenül persze a belváros fontos,
Nem ez volt azonban az első, itt álló épület, amit a budapestiek nem túl könnyen fogadtak a szívükbe: a mai üvegcsoda helyén állt ugyanis a koncertszervezésért felelő Országos Rendező Iroda (ORI) székházaként ismertté vált, de számos más szervezetnek - így a Hungaroton kiadónak, a Képcsarnok Vállalatnak, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnak, illetve a Magvető Könyvkiadónak - is otthont adó
Magyar Zene Háza.
A Középülettervező Vállalat (KÖZTI) két építésze, Tallós Elemér és Hübner Tibor tervei szerint, 1966-1971 között elkészült tízemeletes irodaház, amit a francia elnöknek otthont adó
párizsi Élysée-palota nevének kifacsarásával
a köznyelvben leginkább Elizélt-palota néven emlegettek.
A közutálathoz talán maga a belföldi koncertek szervezéséért egyedüliként felelős, a magyar zenészek pályáját egy szempillantás alatt magasra ívelő vagy épp kettétörő ORI is hozzátett, több
szerepe lehetett azonban ebben a kiugrasztott alsó két emelet narancssárga üvegborításának, a légszennyezés miatt egyre sötétebbé váló kőfelületeknek, illetve a nyilvánvalóan a szocializmus
modernjére sem jellemző díszek teljes hiányának.
Az épület valóban furcsán hatott a környezetében, ráadásul a helyzet némi szerencsével sokkal jobb is lehetett volna, hiszen a telekre az 1956-os forradalom előtt két hónappal kiírt
tervpályázatra jobbnál jobb munkák érkeztek be, amelyek bármelyikének megvalósulása esetén talán ma is egy elsőrangú, modern épületet látnánk a tér Duna felé eső oldalán.
De hogyan jutott el odáig a helyzet, hogy egyáltalán modern épületen kelljen gondolkodni egy patinás tér közepén?
A területen álló érdekes épületek sorát 1794-ben Eugen Busch német színháza nyitotta meg, aminek a színpadát a nyarakon Tuschl Sebestyén krajcáros színháza
használta, ez adott helyet cirkuszi mutatványosok, komédiások, illetve színészek előadásainak.
A favázas épület mindössze egy évtizeden át volt Pest kulturális életének része, hiszen 1807-ben lebontották, a következő évben pedig megindult a helyére tervezett Német Színház építése. A
Johann Aman bécsi építész munkájaként 1812-re megvalósult klasszicista épület oszlopcsarnoka, illetve homlokzati szobrai miatt a kultúra fényűző templomának látszott, kapuján
belépve azonban az emberek egy jóval szegényesebb térben találták magukat. A helyzeten a háromezerötszáz fős nézőtér, valamint a huszonnyolc méter mély színpad sem enyhített, hiszen
a rossz akusztika mellett a folyó közelségével járó huzatot, a fűtési rendszer hiányát, valamint a repceolajjal működő lámpásokkal
és a nyitott árnyékszékekkel járó illatfelhőket is el kellett viselni.
Az 1838-as pesti nagy árvízben súlyos sérüléseket szenvedő, az azt megelőző öt évben karnagyként
Két évszázadnyi változás
Az intézmény végét végül nem a csőd vagy épp a kellemetlen szagok, hanem vagy a fűtési rendszer, vagy az előadások egyikén használt tűzijáték okozta: a színházban 1847-ben jókora tűz ütött ki, a helyreállítási munkák megindítását pedig az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc, majd a Pestet lövető Hentzi ágyúi is késleltették. Végül csak a tetőt hozták rendbe, a falak közé pedig előbb iskola, majd egy rövid életű vásárcsarnok költözött. A vég persze elodázhatatlan volt, így a telek az 1860-as évek elején újra üresen állt.
Ezt követően rövid ideig tartotta magát a gondolat, miszerint a földdarabra az új városházát kellene felépíteni, Vassél Alajos tervei azonban sosem váltak valósággá - ellentétben az üzleteket magában foglaló bérházálommal, ami végül nem Pest vezetésének pénzéből, hanem egy osztrák szőnyegkereskedő, Haas Fülöp vagyonából 1873-ra valósult meg.
Az ötlet valószínűleg megértő fülekre talált, így rövidesen újabb gondolatok jelentek meg a sajtóban. A főváros itt már arról beszélt, hogy a romos Vigadóban
szívesen látnák a Nemzeti Könyvtárat, a Magyar Zene Házát pedig a Lánchíd mellé, a Petőfi híd pesti hídfőjéhez, vagy a Dózsa György útra költöztetnék.
Színvonalas modern
Az 1956-1957-es pályázat legjobb munkáit a Magyar Építőművészet című lap (1958./1-3. szám) is bemutatta. A beérkezett tervcsomagokat sokszor a kor legfontosabb, számos esetben a két világháború közti modernizmusból indult, tapasztalt tervezők szignózták, de a háború után indult generáció tagjai is megmérettették magukat.
Az első díjat a Weichinger Károly, Jurcsik Károly, Virág Csaba, illetve Bonta János négyese kapta: a bizottság a tizennyolc méter magasra nyújtózó épületük egyszerű, gazdaságos szerkezetét, az üvegfal mögötti, egy méretes freskó elhelyezésére tökéletesen alkalmas felületet, illetve a környezethez való jó kapcsolódást emelte ki - nem érdemtelenül, hiszen a közölt látványtervek, illetve alaprajzok egy kellő modernizálás esetén ma is kitűnően használható, látványos épületet mutatnak: Galéria
Magyar Építőművészet, 1958/1-3. szám / Arcanum Digitális Tudománytár
ép. Weichinger Károly - Virág Csaba - Jurcsik Károly - Bonta János
24huGaléria
Akár egy modern koncertterem is állhatna ma a Vörösmarty téren
Akár egy modern koncertterem is állhatna ma a Vörösmarty téren
1/3 Magyar Építőművészet, 1958/1-3. szám / Arcanum Digitális Tudománytár
ép. Weichinger Károly - Virág Csaba - Jurcsik Károly - Bonta János
Fotó megosztása:
2/3 Magyar Építőművészet, 1958/1-3. szám / Arcanum Digitális Tudománytár
ép. Weichinger Károly - Virág Csaba - Jurcsik Károly - Bonta János
Fotó megosztása:
3/3 Magyar Építőművészet, 1958/1-3. szám / Arcanum Digitális Tudománytár
ép. Weichinger Károly - Virág Csaba - Jurcsik Károly - Bonta János
Fotó megosztása:
Kapcsolódó cikkek
A főváros legmonumentálisabb tere lehetne ma a Szabadság tér
Bejártuk: Gellért Hotel - a kupolától a pincéig
Ismeretlen Budapest: Arany sas a főváros felett
Bankközpont, széfbe zárt zsidók - fontos épületből költözik ki a Brit Nagykövetség
Ismeretlen Budapest: A Margit körút elfeledett szabadkőműves központja
Fotó megosztása:
A harmadik díjat négy különböző munka is megkapta - a lapszám először Károlyi Antalt (munkatárs: Köllőd András) említi, akik árkádok alatt vezették volna be a látogatókat, akik az impozáns előcsarnokból érték volna el a félemeleti ruhatárat, illetve a felette lévő nagytermet. Az ítészek szerint a Vörösmarty tér felé mutatott kép kiegyensúlyozott, de "nem juttatja kifejezésre megfelelő módon az épület tartalmát":
Magyar Építőművészet, 1958/1-3. szám / Arcanum Digitális Tudománytár
ép. Károlyi Antal - Köllőd András
24huGaléria
Akár egy modern koncertterem is állhatna ma a Vörösmarty téren
Akár egy modern koncertterem is állhatna ma a Vörösmarty téren
1/2 Magyar Építőművészet, 1958/1-3. szám / Arcanum Digitális Tudománytár
ép. Károlyi Antal - Köllőd András
Fotó megosztása:
2/2 Magyar Építőművészet, 1958/1-3. szám / Arcanum Digitális Tudománytár
ép. Károlyi Antal - Köllőd András
Fotó megosztása:
Kapcsolódó cikkek
A főváros legmonumentálisabb tere lehetne ma a Szabadság tér
Bejártuk: Gellért Hotel - a kupolától a pincéig
Ismeretlen Budapest: Arany sas a főváros felett
Bankközpont, széfbe zárt zsidók - fontos épületből költözik ki a Brit Nagykövetség
Ismeretlen Budapest: A Margit körút elfeledett szabadkőműves központja
Fotó megosztása:
Dr. Kiss Tibor és Szabó Árpád (munkatársak: Batizán József, Meisels István, Spránitz Tibor, Vincze Kálmán) munkáját sem tartották hibátlannak, volt azonban egy igen érdekes, bár az akusztikai akadályok miatt nem túl jól működő ötletük: a két előadóterem egymás mellé helyezése, így egy köztes hangszigetelő fal leengedésével akár háromezer fő is részt vehetett ugyanazon a hangversenyen:
Magyar Építőművészet, 1958/1-3. szám / Arcanum Digitális Tudománytár
ép. Dr. Kiss Tibor - Szabó Árpád - Batizán József - Meisels István - Spránitz Tibor - Vincze Kálmán
24huGaléria
Akár egy modern koncertterem is állhatna ma a Vörösmarty téren
Akár egy modern koncertterem is állhatna ma a Vörösmarty téren
1/2 Magyar Építőművészet, 1958/1-3. szám / Arcanum Digitális Tudománytár
ép. Dr. Kiss Tibor - Szabó Árpád - Batizán József - Meisels István - Spránitz Tibor - Vincze Kálmán
Fotó megosztása:
2/2 Magyar Építőművészet, 1958/1-3. szám / Arcanum Digitális Tudománytár
ép. Dr. Kiss Tibor - Szabó Árpád - Batizán József - Meisels István - Spránitz Tibor - Vincze Kálmán
Fotó megosztása:
Kapcsolódó cikkek
A főváros legmonumentálisabb tere lehetne ma a Szabadság tér
Bejártuk: Gellért Hotel - a kupolától a pincéig