Idén sem fog botrányok nélkül eltelni az Oscar-szezon: alig pár napja választották újra az Akadémia vezetőségét, és még be sem jelentették a jelölt filmeket, de a szervezetnek máris sikerült sokaknál kihúznia a gyufát: hozzáadtak ugyanis egy új díjat az eddigi 24-hez. Ez azt jelenti, hogy idén már ki fogják osztani a Legjobb Népszerű Filmnek járó elismerést, amit számos filmes egyelőre se kiköpni, se lenyelni nem tud.
Mit is fog ez jelenteni? Elsősorban nyilvánvalóan azt, hogy lesz egy kategória, ahol nem feltétlenül a minőség lesz a legfontosabb döntési szempont, hanem azt is figyelembe veszik, hogy a jelölendő filmek mennyire rezonálnak a közönséggel. Ez könnyen vezethet ahhoz, hogy gyengébb minőségű filmek is bekerülhetnek ebbe a kategóriába. Azonban a felszínen mégis van értelme a döntésnek.
Hosszú évekig ugyanis az év legnépszerűbb filmjei és az év legnagyobb Oscar-esélyesei ugyanazok az alkotások voltak, gondoljunk csak az Esőemberre, a Titanicra, A Gyűrűk Urára, vagy a Ben Hurra. Ez elkezdett megváltozni a 2000-es években, amikor már egyre több és több kisebb, kevésbé népszerű független film is díjazásban részesült. Erre a legjobb példa a 2016-os Holdfény, amely a legjobb film díjának elnyerése mellett mindössze 65 millió dollárt szedett össze, amivel a valaha legkevesebbet kereső fődíjas alkotás lett. Ezzel a folyamattal kéz a kézben járt az is, hogy egyre kevesebb néző kapcsolt oda az Oscar-ceremóniára, évek óta esik a gála nézettsége, ami bevételkiesést jelent az Akadémiának. Azonban ha rámennek ismét a népszerűbb filmekre, ezt akár vissza is hozhatják.
Kérdés azonban az, hogy milyen hatással lesz ez a filmiparra. Egyrészt bezavarhat az olyan filmeknek, amik népszerűek is, és a Legjobb Film díjáért is versenyeznének, tehát az Avatarhoz, vagy a Gravitációhoz hasonló alkotások jelentősége a ceremónián csökkenne. Ezenfelül zsugorodhat azoknak a kisebb filmeknek a jelentősége is, amiket talán csak azért engednek elkészülni a stúdiók, mert Oscar-esélyesek lehetnek (lásd. Lady Bird, Spotlight, Llewyn Davis világa). Mindezt természetesen a legnagyobb, leghangosabb stúdiófilmek javára.
Adódik még az az alapvető megfigyelés, hogy a kategória alapmércéje nettó hülyeség. Azt, hogy mi számít népszerűnek, elég labilis megítélni: egy előzmények nélküli, nem túl nagy költségvetésű, de nagy hatással bíró és százalékarányosan jól menő slágerfilm, mint pl. a 4.5 milliós költséggel szemben 255 milliót összegyűjtő Tűnj el? Vagy egy olyan nagy stúdió által legyártott szuperprodukció, mint a 2 milliárdot hozó Végtelen háború? Sajnos a jelöltek bejelentéséig még várni kell, hogy kiderüljön, mit is jelent egy népszerű film, de a nézettségnövelés miatt valószínűsíthető, hogy akár teljesen lemegy mainstream kutyába az Akadémia. Addig pedig akár ízlelgethetjük is a mondatot: 'Az Oscar-díjas Michael Bay.'
Szóval természetesen sok filmes már twitteren dünöng az új kategória debilsége miatt. John Lurie, az Akadémia tagja azt jegyezte meg, hogy ha ilyen díj létezhet, akkor már díjazzák azt is, aki a legjobban vissza tudja tartani magát pontozáskor attól, hogy bemosson egy hülye rendezőnek:
Is there an Oscar for almost, but not, punching a moronic director while scoring a movie?
I should get a couple of those.- John Lurie (@lurie_john) 2018. augusztus 9.
Jen Euston háromszoros Emmy-díjas szereposztási igazgató szerint jön az Oscar-díjas tinivámpír-filmek kora:
Oscar Winning Films:
TWILIGHT
TWILIGHT: NEW MOON
TWILIGHT: ECLIPSE
TWILIGHT: BREAKING DAWN PT. 1
TWILIGHT: BREAKING DAWN PT. 2- Jen Euston Casting (@jeneuston) 2018. augusztus 9.
A némileg földhöz ragadtabb Aaron Dicer kritikus szerint pedig lennének más kategóriák is, amiket érdemesebb lenne bevezetni, mint ezt:
5 #Oscars that should exist before "Best Popular Film":
- Best Casting
- Best Stunt Work
- Best Digital Performance (For Voice Actors and Mo-Cap)
- Best Overall Performance (Gender neutral, any screen time)
- Best Original Film (Not based on other source material)- Aaron Dicer (@aarondicer) 2018. augusztus 9.
Az, hogy az Akadémia számításai mennyire jönnek be, kiderül február 24-én, a díjátadón, ahol az is újítás lesz, hogy nem közvetítik majd az összes kategóriát, csak a nagyobbakat.
Kép: Carlo Allegri/Getty Images