Nyolc percig tapsolták Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaházban - írja a Corriere della Sera olasz napilap.
A cikk szerint a Scalából a taps egészen Budapestig hallatszott, ahol a 92 éves Kurtág György a feleségével együtt rádión hallgatta az előadást, mert a premieren sajnos nem tudott részt venni.
A Kossuth-díjas magyar zeneszerző Samuel Beckett 1957-ben Párizsban bemutatott A játszma vége című abszurd drámáját zenésítette meg.
A közönségben a szakma képviselői, kortárs zeneszerzők, zenészek és zenekritikusok a világ minden részéből ültek. A nézőtérről hallgatta Kurtág első operáját többek között a Scala színpadán is jól ismert Maurizio Pollini olasz zongoraművész, Pierre-Laurent Aimard francia zongoraművész, Schiff András zeneszerző, karmester, valamint jelen volt a darab írójának unokaöccse, Edward Beckett is. A világpremieren ott volt a zeneszerző fia, ifjabb Kurtág György és Orbán Viktor miniszterelnök is.
Fabio Vacchi olasz zeneszerző úgy nyilatkozott, Kurtág a 20. századi zene egyik viszonyítási pontja, "annak példája, miként éleszti újra a hagyományt a kortárs interpretáció".
Szerinte Kurtág "zenéjét áthatja a drámaiság ezért elkerülhetetlen volt, hogy elérkezzen az operaíráshoz".
Alexander Pereira, a Scala intendánsa szerint kilencvenévesen Kurtág György "új és mélyebb érzelemmel" is megtöltötte A játszma végét, amelyet zenébe ültetett át.
Well - tonight it is finally happening. Kurtag’s Fin de Partie @teatroallascala and I’m singing in a bin! #dreamrole. Tois to amazing colleagues @leigh_melrose Frode Olsen and Leonardo Cortellazzi pic.twitter.com/1ZAAkc8tMu
— Hilary Summers (@HilarySummers10) 2018. november 15.
A Corriere della Sera zenekritikusa mérföldkőnek nevezte a Kurtág-operát. Szerinte az eddig rövidebb zeneműveket alkotó Kurtág nem csak kísérletezett, hanem "igazi operát" alkotott.
A Kurtág-mű az érzelmi intenzitást a tőle megszokott és a végletekig mértéktartó zenei stílussal párosítja: az újság szerint ehhez igazodik a minimálisra redukált, de elegáns, fekete-fehér díszlet is, amely forgószínpaddal követi az opera öt jelenetét. A főszereplő Hamm szülei, Nell és Nagg úgy jelennek meg a színpadon, hogy felsőtestük egy-egy szemeteskukából emelkedik ki.
Az Il Messaggero római napilapnak Alexander Pereira azt mondta, a Kurtág-operát tartja az utóbbi ötven év legjelentősebb premierjének a Scalában.
Bravvi Tutti for last night’s extraordinary premiere of Kùrtag’s (read: ‘Keeeeeertag’ in scouse) ‘Fin de Partie’ at @teatroallascala! Using an extraordinary economy of means it’s already left an indelible mark on me. Powerful, iconic! pic.twitter.com/I3WoiXY23x
— Mark Simpson (@MarkSimpson_88) 2018. november 16.
A milánói operaház a Holland Nemzeti Operával koprodukcióban hozta létre az előadást. A darabot a Scalában szintén most debütáló francia-libanoni Pierre Audi rendezte, a Scala zenekarát Markus Stenz német karmester, a holland rádió filharmonikus zenekarának vezető karmestere vezényelte, díszlet- és jelmeztervező az osztrák Christof Hetzer volt. A négy énekes szerepben Frode Olsen (Hamm), Leigh Melrose (Clov), Hilary Summers (Nell) és Leonardo Cortellazzi (Nagg) lépett színpadra.
A zeneszerző korábban elmondta, hogy 1957-ben, néhány hónappal a premier után látta Beckett darabját Párizsban és a színmű életre szóló hatással volt rá. A Beckett-darabból kétórás, egyfelvonásos opera készült: Kurtág az eredeti mű kulcsepizódjait, a teljes darab több mint felét használta fel, prológust és epilógust is írt hozzá.
A darab november 25-ig látható a milánói operaházban, november 22-én a Rai5 olasz közszolgálati televízió is közvetíti.