Kilencvenhárom éves korában meghalt Claes Oldenburg, a pop art egyik legismertebb alakja, aki hétköznapi tárgyak inspirálta monumentális alkotásaival vonult be a művészettörténetbe. A svéd származású amerikai művész manhattani műteremlakásában halt meg hétfőn, erősítette meg Adriana Elgarresta, az Oldenburgot képviselő New York-i Pace galéria sajtófőnöke.


Oldenburg az 1950-es évek végén lépett ki a művészeti színtérre New Yorkban, és rövid úton a pop art egyik kulcsfigurája lett, aki az addig elsősorban a grafikában és festészetben létező műfajt kiterjesztette a szobrászat területére is hétköznapi tárgyakat - hamburgert, fagylaltos tölcsért, tollaslabdát és hasonlókat - ábrázoló, óriási szobraival.

Egyik leghíresebb installációja a tizenhárom méter magas, tíztonnás Clothespin, azaz ruhacsipesz című szobor, melyet a Függetlenségi Nyilatkozat kétszázadik évfordulóján állítottak fel Philadelphiában. Alig ábrázolt emberi alakokat, azt mondta, ő inkább az emberekhez kapcsolható tárgyakon keresztül fejezi ki magát.

Claes Thure Oldenburg 1929-ben született Stockholmban, apja diplomata volt, így a család élt Londonban, Berlinben, Oslóban és New Yorkban is, majd Chicago főkonzuljává nevezték ki, így Claes ebben a városban nőtt fel. Egyetemre a Yale-re járt, irodalmat és művészettörténetet tanult, majd hazatért Chicagóba, ahol az ottani Művészeti Intézetben tanult, és az egyik városi lapnak képregényeket rajzolt. 1956-ban költözött New Yorkba. Híressé vált óriási köztéri szobrait Kolosszális Emlékműveknek nevezte, az első ezek közül egy lánctalpakon álló piros rúzs szobra volt, amit a vietnámi háború elleni tiltakozások részeként gurítottak be a Yale kampuszára. A performanszművészet is érdekelte, műtermében a képzőművészetet és a színházat ötvöző előadásokat is rendszeresen tartottak.


ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!