Kenneth Blume mindig is hip-hop beateket akart csinálni, de hosszú sikertelenség után átnyergelt az EDM-re a Loudpvck nevű formáció tagjaként. Rögtön lett menedzsere, és hála a műfaj amerikai sikerének, a legnagyobb fesztiválokon találta magát fellépőként. Ugyanakkor nem ez volt az álma, úgyhogy amikor eleget keresett már vele, úgy döntött, egy évet arra áldoz, hogy kevésbé mainstream atlantai rapperekkel dolgozzon, és megvalósítsa álmát, hogy hip-hop producer legyen - fel is vette a Kenny Beats művésznevet.


Nem írt listavezető slágereket, de a zenekedvelők körében egyre ismertebb lett, amit saját YouTube-szériájával próbált növelni. A The Cave koncepciója nagyjából az, hogy minden epizódban egy rapper elmondja, hogy milyen beatet szeretne kérni, ő rövid idő alatt összerakja, majd az adott rapper tol rá egy freestyle-t. Az epizódok nézettsége általában attól függ, hogy a videóban szereplő előadó mennyire népszerű, az ismertebb arcok nagyjából egy-két millió közti számokat produkálnak, de a kevésbé ismert előadókkal is összejön általában a félmillió.

A legnézettebb epizódban viszont nem egy nagyon ismert rapper szerepel, hanem Kenny komikus haverja, Zack Fox, aki ugyan készített már közös dalt korábban a hip-hop producerrel, de alapvetően inkább vicces netes jelenségként ismert - vagy éppen a Viceland csatorna egykori műsorvezetőjeként.

Ráadásul a producer elmondása szerint az egész epizód annak köszönhető, hogy az operatőre azt mondta, ha már úgyis ott lóg a stúdióban Fox, vegyenek fel vele viccből egyet, biztos vicces lesz. Az is lett. Már eleve arra a kérdésre, hogy milyen beatre akar rappelni, olyanokat felelt, hogy legyen benne mandulatej, rakjon rá családon belüli erőszak filtert, aztán meg abortuszellenes alapot kért. Aztán pedig idióta kalapban és napszemüvegben, bokáig tolt nadrággal rappelt arról, hogy ha nem vagy keresztény, akkor arcon szúr, és ezersziget öntetbe mártja a heréjét, mert depresszióban szenved, de a számban előre megemlékezik még Betty White-ról is arra az esetre, ha elhunyna addig, amíg kijön a videó. A nézettsége pedig már meghaladta a 3 milliós megtekintést, sőt, valósággal követelték a nézők, hogy kiadják külön dalként is, amit összetrollkodtak a stúdióban.

Nem tervezték ugyan hivatalosan kiadni a dalt, de Kenny-nek és Foxnak feltűnt, hogy a YouTube-on egyre többen szerkesztik ki maguknak a dalt és töltik fel, amilyen számokat pedig generáltak ezek a nem hivatalos verziók, úgy érezték, sok pénzt buknának el, ha nem tennék tisztán is elérhetővé a legtöbb platformon. Már az előtt mém lett belőle, hogy kijött volna a Jesus Is The One (I Got Depression) címre keresztelt dal stúdióverziója, a TikTok közönsége gyakorlatilag megjelenése előtt sikert csinált belőle.

Amint kijött a szám, rögtön felkerült a Spotify amerikai virális toplistájára hetedikként, rá egy hétre megszerezte a vezetést is, amit még egy hétig tartott, és most, nagyjából két hónappal később még mindig ott tanyázik a legjobb húsz közelében. Spotify-on azóta majdnem 10 milliós hallgatottsága van, YouTube-on pedig közel négy és fél millió. Ráadásul újra olyan esetről van szó, amikor valami a TikTok révén lett igazán ismert, az appnak köszönhető mostanában a legtöbb virális szám, többek közt az Old Town Road is úgy került fel a slágerlistákra, hogy aztán ott megdöntsön lassan minden rekordot.

Gyakorlatilag ez a legnagyobb sikere mind Kenny Beats-nek, mind Zack Foxnak, ugyanakkor annyira ők maguk nem örülnek a szám sikerének, sőt. A Rolling Stone magazin megkeresésére utóbbi ezt nyilatkozta róla:

Vajon azért történt ez, mert az emberek valami értelmetlent akartak, vagy szimplán minden annyira értelmetlen, hogy ez tökéletesen passzol hozzá? Sose próbáltam szándékosan rossz dolgot csinálni életem során. Utálom ezt a szart.

Fox elismeri, hogy jót tett a karrierjének, ugyanis mióta siker lett belőle, azóta a stand-up fellépésein rendre elkel az összes jegy, sőt: elmondása szerint egy nagy kiadó éppen teper, hogy leszerződhessen vele. Ugyanakkor szerinte ez az egész sokkal többet elmond a hip-hop jelenlegi állapotáról, mint bármi másról.

Hatalmas hip-hop rajongó vagyok, de annyira el van cseszve az egész most, hogy fogadni mertem volna korábban, hogy valaki szó szerint a csúcsra képes egyszer trollkodnia magát. Aztán nekem sikerült.

Kenny egészen elképedt, hogy a dal sikerével kapcsolatban nem azt a következtetést vonták le, hogy ha egy ilyen dal ekkora sikert képes elérni, akkor ott valami óriási probléma van.

Azt gondolnád, hogy a fontos emberek a zeneiparban most azt mondják, hogy Zack csinált egy vicc freestyle-t, ami nagyobb siker lett, mint az összes többi komoly szám, helyre kell hozni valahogy ezt. Helyette időnként elmondják nekünk, hogy szóba kerültünk a legutóbbi közvélemény-kutatás meetingjükön és most próbálnak belőle vagy belőlünk pénzt kiszedni.

Ugyan mindketten humorosnak tartják és élvezik, hogy ez a vicc ekkorát csattant, de abban egyetértenek, hogy valami nincs rendben a rendszerrel, amivel a dalok sikerét mérik, és aminek köszönhetően eldől, mik kerülnek a slágerlisták élére a műfajból. Fox így foglalta ezt össze:

Ez a dal nem különleges. Én nem vagyok valamiféle bölcs. Még csak nem is vagyok rapper. Ez csak annak köszönhetően futott be, hogy mennyire monoton és telített lett a műfaj ebben a virális Spotify-TikTok környezetben. Az egész zeneipar barométere teljesen szétesett.

Kiemelt kép: YouTube


ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!