Egy új kutatás újabb szórakoztatóipari területet talált, ahol továbbra is alulreprezentáltak a nők és a nem fehér bőrű emberek: ezek a világ legnagyobb filmfesztiváljai - írta a Los Angeles Times. A Dél-kaliforniai Egyetem Annenberg kommunikációs szakának kutatói, valamint a Time's Up Alapítvány a 2017 és 2019 közötti időszak legnagyobb filmes seregszemléin a rendezők, fesztiváligazgatók és -műsorszerkesztők nemi, valamint etnikai megoszlását vizsgálták meg.
A vizsgált időszakban 303 rendező által jegyzett 289 játékfilm szerepelt a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (Berlinale), a cannes-i filmfesztivál, a Sundance Filmfesztivál, a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál és a Velencei Filmfesztivál versenyprogramjában. A versenyfilmek rendezőinek 25 százaléka volt nő és 35 százaléka tartozott alulreprezentált etnikai csoporthoz, a rendezők nagyjából 47 százaléka volt fehér férfi és 27 százaléka tartozott alulreprezentált etnikai csoporthoz. A fehér bőrű női rendezők aránya körülbelül 17 százalék, a nem fehér bőrűeké 8 százalék volt.
Az öt fesztivál elnöki, főigazgatói, valamint művészeti igazgatói pozícióit tekintve a nemek megoszlása 7-3 volt a férfiak javára és a vezető szerepet betöltők közül mindössze egyetlen ember tartozott alulreprezentált faji/etnikai csoporthoz. A vezető programszerkesztők és válogatóbizottsági tagok 47 százaléka volt nő és 53 százaléka férfi. Mindössze 21 százalékuk tartozott alulreprezentált etnikai csoporthoz. A nem fehér bőrű férfiak aránya 7, a nőké 14 százalék volt.
A nők segítették világra a filmművészetet, aztán kizárták őket az egészből
Bár soha ennyi női jelölt nem volt összesen, egyetlen női rendezőt sem jelöltek idén Oscarra. Beszédes kettősség ez, melynek nyomán megnéztük, hogyan jutottak ki a női filmesek az árnyékból a félárnyékra.
(MTI)
Kiemelt kép: VALERIE MACON / AFP