Korábban már írtunk róla, és azoknak lett igaza, akik arra számítottak, hogy a Google idén új vizekre evez: a keresőóriás a San Francisco-i GDC (Game Developers Conference) keretében jelentette be, hogy Stadia néven vadonatúj szolgáltatást indít, amivel a videojátékos piacból igyekeznek kihasítani egy jókora szeletet. A Stadia lényegében a Netflix videojátékos megfelelője, aminek tavaly ősszel már megtartották a főpróbáját, mikor a Project Stream technológia bemutatójaként a felhasználók a Chrome böngészőben játszhattak a vadonatúj Assassin's Creed Odyssey című programmal.
A Stadia lényege, hogy a játékhoz többé nem lesz szükség bivalyerős PC-re vagy konzolokra (pl. PS4, Nintendo Switch, Xbox One), hanem a szolgáltatás keretében elég lesz egy böngésző, egy okostévé, a butatévékbe dugott Chromecast, esetleg egy mobileszköz (okostelefon, tablet), amire a Google konkrétan streamelni fogja a játékokat a felhőből. És ez még nem minden, hiszen a vadonatúj szolgáltatás a megjelenése pillanatában össze lesz kapcsolva a YouTube-bal is.
A platformon évek óta hatalmas népszerűségnek örvendenek a különböző játékközvetítések, és a Stadia használatával lehetőség lesz arra, hogy egy játékhoz kapcsolódó videó megtekintése közben a felhasználók egyetlen gombnyomással elindíthassák a kérdéses programot, vagy csatlakozzanak a közvetítő éppen futó játékmenetéhez - méghozzá bármilyen letöltés vagy telepítés nélkül.
Hagyományos számítógépen és laptopokon játszva lényegében bármilyen USB-s kontrollerrel irányíthatók lesznek a Stadián keresztül elérhető játékok, de a Google azokra is gondolt, akik nem rendelkeznek ilyen eszközzel, így a GDC-n bemutatták a saját perifériájukat is, a Stadia Controllert, ami a wifinken keresztül csatlakozik majd a keresőóriás szerverein futó szolgáltatáshoz, és így a kiválasztott játékokhoz. Csak kézbe kell venni, és keresni egy olyan eszközt (PC, okostévé, mobiltelefon, tablet), ami megjeleníti a szolgáltatás által közvetített képet. A kontrolleren természetesen külön gombot kapott a Google Assistant, de az eszköz képes lesz egyetlen gombnyomással rögzíteni a játékmenetet a YouTube-ra is.
A Stadia nagy előnye továbbá, hogy játék közben bármikor válthatunk a programokat megjelenítő eszközök között:
ha például elkezdtünk egy játékot a tévénken, de a család valamelyik tagja használni szeretné a készüléket, akkor lényegében probléma (és veszekedés) nélkül válhatunk át egy táblagépre, mobilra, esetleg egy laptopra, hogy aztán ezeknek a képernyőjén folytassuk tovább a játékot.
A játékhoz tehát nem lesz szükség sem konzolra, sem PC-re, sem erősebb okostelefonra, hiszen a megjelenítéshez szükséges számítások a felhőben történnek majd, amit a Google adatközpontjai végeznek majd világszerte. A játékok zavartalan streameléséhez a Google egy olyan speciális grafikus processzort (GPU) fejlesztettek ki az AMD közreműködésével, ami 10,7 teraflops számítási teljesítményre lesz képes - ez meghaladja a PS4 Pro és az Xbox One X összeadott erejét. A speciális egység mellett ugyanakkor egy 2,7 GHz-es processzor és 16 GB RAM segíti majd a zavartalan működést, és a Google tervei szerint a szolgáltatás induláskor 4K-s felbontást és 60 képkocka per másodperc képfrissítést biztosítanak majd a játékosoknak, a jövőbeli cél pedig a 8K-s felbontás 120 fps mellett.
És ez még nem minden, hiszen a Google azzal is tisztában van, hogy a szolgáltatást (ahogy a konzolokat is) jó (és exkluzív) játékok nélkül lehetetlen eladni, így Stadia Games néven saját fejlesztőstúdiót alapítottak, az Assassin's Creed-szériát elindító Jade Raymonddal az elnöki székben, illetve jelenleg már legalább 100 másik játékkészítéssel foglalkozó csapatnál megtalálható a Stadia fejlesztőkészlete, hogy az indulásra minél több program legyen elérhető a szolgáltatáson keresztül.
A start még idén várható, Amerikában, Kanadában és Európában, ugyanakkor arról még nem esett szó, hogy a szolgáltatás eléréséhez milyen havidíjat kell fizetni, ahogy arról sem, hogy a Stadia milyen internetkapcsolatot igényel a valóban zavartalan működéshez.