Még az is lehet, hogy a "nők helye a konyhában van" közmondásos marhasága ihlette Ollie Masters írót, aki Ming Doyle rajzolóval közösen 2014-15 folyamán
publikálta a The Kitchen című képregénysorozatot. Az arcpirítóan közhelyes magyar címet kapott A bűn királynői (lásd még: A bűn királya, A bűn hálójában, A bűn vonzásában) ugyanis valóban a Konyhában játszódik, vagyis New York Hell's Kitchen negyedében. A manapság
turistabarát, tetőparkos, elit környéknek számító, Manhattan középső-nyugati részén található városrész a 19. században kapta gúnynevét, és akkora pöcegödörnek számított, hogy New York bandái
és urai inkább ír bevándorlóknak engedték át az ellenőrzését, csak ne kelljen foglalkozniuk vele.
Ez a status quo, vagyis a törvény viszonylagos ereje és a bűnbandák nagyon is valóságos fennhatósága egészen az 1990-es évekig meghatározta Hell's Kitchen mindennapjait. Masters és Doyle
munkája, amely a karcos, nyers bűnügyi képregényeiről (100 Bullets, Scalped, The Losers) is ismert Vertigo kiadónál jelent meg, a negyed egyik legcsúnyább
időszakába, az 1970-es évekbe vetített vissza egy nagyon is napjaink korszellemében fogant történetet: három nő felemelkedését, akik gengszterfeleségből lettek a környék teljhatalmú úrnői. Az
elsőfilmes Andrea Berloff idei filmadaptációja kicsit simábbra, elegánsabbra polírozza a képregény fésületlenebb dramaturgiáját és képi világát, másrészt néhány módosítással
még inkább meseszerűvé formálja a történetet.
A mesei jelleget elsőrendűen a történet alaphelyzete okozza, ugyanis el kell hinnünk, hogy három nő képes átvenni a letartóztatott férjek hátrahagyott maffiabizniszét. Az író-rendező Berloff
hangsúlyozza, hogy a véletlenek összjátékára is szükség van a hősnők hatalomátvételéhez, de így sem leplezheti el, hogy
az első csemegeboltossal kötött, védelmi pénzes megállapodás és a teljes városrész ellenőrzése között olyan méretű narratív ózonlyuk tátong, amit aligha képes befoltozni egy pörgős
zenére vágott, klipszerű montázs.
A folytatásban aztán a szappanoperai fordulatoktól, például a férjek letartóztatásához vezető, fondorlatos összeesküvéstől sem tartózkodik a rendező, némiképp aláásva a miliőjében amúgy
nagyon is valóságosnak és kidolgozottnak ható történet hitelét. Ide kapcsolódik Berloff legjelentősebb változtatása az alapanyagon: az egyik feleséget fehérből fekete karakterré írta át,
amivel újabb köveket gördített a karakter önérvényesítése elé.
Az átgondolatlan cselekményépítést az magyarázhatja, hogy a korábban forgatókönyvíróként mindenféle "férfias" zsánerben dolgozó Berloffot (World Trade Center, Az utolsó
emberig) valójában nem érdeklik a gengsztertörténet realisztikus keretei. A bűn királynői úgy indul, mint az utóbbi évek klasszicizáló maffiózó-életrajzai, a
Ebben az erőteljesen hierarchizált közösségben a három gengszterfeleségnek is pontosan kijelölt helye van, a történet tétje pedig éppen az, hogy át tudják-e alakítani tartósan a hatalmi
viszonyokat, képesek-e nemcsak megszerezni, hanem meg is őrizni maffiafőnöki pozíciójukat. Berloff kockázatos szereposztói döntéssel komikákkal játszat el kettőt a három főszerepből,
Melissa McCarthy és Tiffany Haddish jelenléte miatt pedig A bűn királynői könnyedebb hangvételben indul, mint ahová a folytatásban kanyarodik.
McCarthy és Haddish, valamint az övékénél sérültebb és pszichotikusabb karaktert megformáló Elisabeth Moss mindent kihoznak meglehetősen alulírt szerepeikből, de
a három figura így sem válik többé a rendezői tézist igazoló bábuknál: igen, nőket is lehet gengszterfilm hősszerepébe helyezni.
A nőknek igencsak mostoha szerep jutott a műfaj születésénel (amint erről a James Cagney-féle A közellenségnek ez a
Berloff filmje sejthetően csak ebből a szempontból tűnik majd érdekesnek néhány év múlva. Izgalmas látni, hogy az alkotók szerint mennyiben elég a hősök puszta női mivolta ahhoz, hogy
felülírják a klasszikus gengszterfilmek emelkedés-bukás történetívét. A feminista elméletek szerelmesei is elgondolkodhatnak azon, hogy mire mennek a hősnők azzal, ha csak a férfiak helyébe
lépnek, de nem változtatják meg a férfiak által kialakított struktúrákat. Az egyszeri nézőnek, sajnos, kevesebbel kell beérnie: egy közepesnél éppen csak jobb gengszterfilmmel, amelyben
eleven és vibráló New York-i utcaképeket látni.
A bűn királynői (The Kitchen), 2019, 102 perc, 6/10
Gengszterfeleségek kaparintották meg a kassza kulcsát, retteghet New York
❤ ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!