Karl Lagerfeld egy tervezői verseny megnyerését követően egy szintén máig ható tervező, Pierre Balmain asszisztenseként kezdte pályáját, ám három év után otthagyta a céget. Jean Patouhoz szerződött, ahol még komolyabban belevetette magát a haute couture-ba, itt dolgozott akkor is, amikor első saját kollekciója megjelent, ekkor még Roland Karl név alatt. A kollekció rondán megbukott, és a soron következő próbálkozásai sem hozták meg a várt sikert, így vissza akart menni tanulni, ám az a terv sem sikerült, végül éveket töltött érdemi munka nélkül, vagy, ahogy ő fogalmazott, ekkor "tanulta az életet". Nevét - ami ekkor már a ma ismert alakban forgott - akkor kezdték megismerni, amikor a Tizianinak tervezett, köszönhetően annak, hogy Elizabeth Taylor rajongott a ruháiért, később Gina Lollobrigida és más hírességek is vásárlói lettek, majd hamarosan elkezdett a Fendinek is tervezni.

Fendi divatbemutató 2008. Fotó: Damien Meyer / AFP

Sokat kapott a divatvilág Lagerfeldtől, egyebek mellett Claudia Schiffert: a szupermodellt ugyanis a tervező "fedezte fel": miután a '90-es évek elején számos alkalommal viselte ruháit a kifutókon, 1997-ben felkérte, hogy legyen a Chanel arca. Ekkorra Schiffer persze már - Lagerfeldnek is köszönhetően - nemzetközi hírű topmodell volt.

Claudia Schiffer 1993-ban, Chanelben. Fotó: Pierre Guillaud / AFP

Mint minden divattervezőnek, Karl Lagerfeldnek is voltak olyan alkotásai, amelyek gondolatban alighanem remekül néztek ki, sőt, akár még a kifutón is érdekes, formabontó ötletnek tűntek, ám valódi viseletként kevésbé működtek. Így járt az a ruha is, amit a Vogue nagyasszonya, Anna Wintour viselt egy 2008-as eseményen. A ruhát hasonlították csikóhalhoz, Leia hercegnőhöz a Star Warsból, de abban nagyjából egyetértettek az ítéletek, hoyg ez volt az év egyik legdurvább divatbakija.

Fotó:Andrew H. Walker/Getty Images

Lagerfeld 1983-ban vette át a Chanel vezetését, és ezzel a lépéssel többszörösen divattörténelmet írt: egyfelől saját nevét is megerősítette, másfelől kihúzott a slamasztikából egy márkát, amit már mindenki temetett - egy cikk úgy fogalmazott, a Chanel fél lábbal a sírban volt, a másik lábával meg épp egy banánhéjra lépett. Ezt a hajót kormányozta aztán Lagerfeld úgy, hogy nemcsak megmentette a jéghegytől, de olyan növekedési pályára állította, amely azóta is tart.

Lagerfeld kreációi a Chanel 2008-2009 őszi-téli kollekciójának bemutatóján. Fotó: Francois Guillot / AFP

Hogy miként sikerült felvirágoztatni a nagy múltja ellenére pusztulóban lévő Chanelt? Lagerfeldnek erre is, mint oly sok másra, megvolt a jól hangzó egysorosa:

Ha tönkre akarsz tenni egy üzletet, légy tiszteletteljes. A divat nem a tiszteletről szól. A divatról szól.

- nyilatkozta egy 2004-es interjúban a Vogue-nak, ami jól illusztrálja, hogyan állt a Chanel nagy múltjához: nem hagyta, hogy a név elhomályosítsa ítéletét, és bátran, a márka lényegét és erősségeit ismerve megújította a kissé befulladt stílust. Az eredmény pedig: máig a világ elitjének kedvenc márkája a Chanel. Így például Katalin hercegné is rengetegszer visel Lagerfeld-ruhákat.

Vilmos és Katalin érkezése Charlottetownban. Fotó: Paul Darrow/ AFP

És Lily Allen is Chanelre esküszik.

Karl Lagerfeld és Lily Allen a Chanel Ready to Wear 2011/2012-es őszi-téli kollekciójának bemutatóján a Párizsi Divathéten. Fotó: Stephane Cardinale/Corbis via Getty Images

A Chloénak még karrierje elején, 1964-ben kezdett tervezni, de ez az együttműködés is hosszú életűnek bizonyult: a lenti fotó egy 2009-es bemutatóról származik.

Fotó: Eric Feferberg / AFP

Lagerfeld filmek jelmeztervezőjeként is tevékenykedett: tizenhat film jelmezeiért felelt karrierje során, köztük az 1987 -as Babette lakomájában, mely 1988-ban elhozta Dániának a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díját.

Babette lakomája, benne Birgitte Federspiel, Stephane Audran és Bodil Kjer. Fotó: Orion Pictures Corp

Lagerfeld nemcsak másoknak kreált ikonikus szetteket, saját megjelenése is ezer közül felismerhető volt. Hogy emblematikus stílusát megőrizhesse, 2001-ben személyre szabott diétával több mint negyven kilót fogyott, elmondása szerint azért, hogy beleférjen a kedvenc tervezője, Hedi Slimane tervezte öltönyökbe. A diétából aztán természetesen könyv is lett, amivel körbekampányolta a sajtót, kiemelve, hogy szerinte a divat a legegészségesebb indok, amiért érdemes lefogyni.

Lagerfeld 2016-ban. Fotó: Vittorio Zunino Celotto/Getty Images

A Chanel az utóbbi években sem lett kevésbé bátor Lagerfeld keze alatt. Az egyik legemlékezetesebb alkotása a hulahoppstrandtáska, amit a 2013-as Chanel-show-n láthatott először a nagyérdemű. Bizarr, de fergeteges. Egyébként a Chanel ma ismert logója is Lagerfeldnek köszönhetően lett a márka dizájnelemeinek része, korábban nem szerepelt anyagmintaként vagy dekorelemként.

A Chanel Spring / Summer 2013-as tavaszi-nyári kollekciójának bemutatóján. Fotó: Antonio de Moraes Barros Filho/WireImage

Természetesen nem csak a bir királyi család szereti a Chanel ruháit: bár számos érzéketlen, vagy simán csak átgondolatlan divatbakija mellett azért Melania Trumpnak is van számos jól sikerült öltözéke, nem egyet Lagerfeldnek köszönhet, például ezt a tökéletesen first ladys kosztümöt, amelyben Izrael miniszterelnökével találkozott.

Fotó: Andrew Harrer-Pool/Getty Images

Kiemelt kép: Peter White/Getty Images


ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!