Péntektől látható a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Valós látszat című kiállítása, amely az egyik legjelentősebb kortárs képzőművészként számon tartott Gerhard Richter életművéről ad átfogó képet csaknem nyolcvan műalkotáson, illetve sorozaton keresztül.
![](https://hirekmindenkinek.com/images/295459-983825-1665634085-256624-20911-1629990011-ger1-e1629983688597.jpg)
Csaknem tíz éve indult a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria kortárs német kiállítássorozata, amely Günther Uecker, Jörg Immendorf és Georg Baselitz után most a világ egyik, ha nem a legnagyobb élő képzőművésze, Gerhard Richter alkotásait mutatja be - mondta a tárlat csütörtöki sajtóbejárásán az intézmény főigazgatója az MTI szerint.
Baán László hangsúlyozta, Gerhard Richter korunk képzőművészetének egyik kimagasló, enigmatikus géniusza, akinek életművéből Magyarországon először nyílik átfogó kiállítás.
Evelin Hust, a budapesti Goethe Intézet igazgatója szintén a legjelentősebb német festők közé sorolta Gerhard Richtert. Az 1932-ben született alkotó végigélte az utóbbi száz év összes németországi rezsimjét, hiszen gyermekként a nemzetiszocializmusban, majd fiatalon a szocialista NDK-ban élt, ahonnan 1961-ben az ország nyugati felébe disszidált.
Noha elismert festő volt már Kelet-Németországban is, vélhetően soha nem válhatott volna ekkora művésszé, ha nem szabadul meg az addig őt korlátozó ideológiai kényszerzubbonytól - mondta Hust.
Bódi Kinga, a tárlat kurátora azt emelte ki, hogy Gerhard Richter sokoldalú, szenzitív, sokszor önironikus művész, akit nem lehet besorolni egyetlen stílusba vagy iskolába sem, a kiállítás ezért nem is kronologikus sorrendben halad az életműben, hanem tematikus csomópontok mentén.
A csaknem kilencvenéves művész tavaly bejelentette, hogy lezárta festői életművét, az alkotással azonban nem hagyott fel teljesen: a budapesti tárlatra például egy húsz rajzból álló sorozatot készített, amely a kiállítás első termében fogadja a látogatót.
Erős párhuzamokat mutat ezekkel a friss munkákkal az 1957-es, Elba című grafikai sorozat, amely még az NDK-ban készült, a szemközti falon pedig Richter ikonikus fotófestményeinek néhány darabja látható. Bódi Kinga felidézte, a festő 1961-es disszidálása után Düsseldorfba kerülve teljesen újrakezdte életművét, ismét beiratkozott az egyetemre, kereste a saját nyelvét. Rövidesen a fotó kezdte festményeinek kiindulópontját jelenteni: a bulvármagazinokból kivágott képeket azonban nem fotórealisztikusan vitte vászonra, hanem a szürke tónusaival, némileg elmosódottan, elérve, hogy a néző ne az alakokra koncentráljon, hanem a kép egészére.
A számos nemzetközi és magyarországi köz- és magángyűjteményből érkezett alkotást felvonultató kiállítás november 14-éig tekinthető meg a Magyar Nemzeti Galéria A épületében.