Szerdán mi is megírtuk, hogy A besúgó egyik pillanatról a másikra eltűnt az HBO Max kínálatából. Mielőtt a politikai összeesküvés-elméletek lábra kaphattak volna, gyorsan kiderült, hogy a döntés messze nem csak a friss magyar sorozatról szól, hanem több más produkciót is érint. Bár elsőre minden logikát nélkülöző lépésnek tűnt törölni egy olyan sorozatot, melyre sok milliót költött a cég, és még kint vannak a hirdetései az utcákon, a döntésről már tegnap tudni lehetett, hogy a spórolás indokolta.
Kapcsolódó
Hirtelen elérhetetlenné tette A besúgót az HBO Max
Több más film és sorozat is lekerült a streamingszolgáltatóról.
Amerikában ránéztek egy Excel-táblára
Pénzügyi döntés áldozata lett az a húsznál is több sorozat, amely globálisan eltűnt az HBO Max felületeiről: így az Aranyélet 3. évada (az első kettő csak ideiglenesen volt elérhetetlen) és A besúgó, továbbá számos további európai és néhány amerikai sorozat is. Az HBO Max Magyarország sajtókapcsolati munkatársa, Pinczés-Pressing Ádám kérdésünkre megerősítette, hogy nem a magyar vagy a regionális vezetés határozott így, hanem az amerikai központban hozták meg a döntést.
A mindenkit meglepő fordulat kulcsa az időzítés, hiszen június 30-án zárul a második pénzügyi negyedév, és a könyveléstechnikai szempontból lehetett fontos, hogy ezeket a költségeket még ebben a negyedévben leírhassák. Pinczés-Pressing Ádám azt is hangsúlyozta, nem helyi nézettségi okok indokolták a döntést (A besúgó például az HBO Max legnézettebb műsora volt április-májusban Magyarországon), de jelenleg nem tudni róla, hogy ezek a sorozatok visszakerülnek-e a streamingszolgáltató kínálatába. Az a feltételezésünk, hogy arra lehet esély, hogy az HBO Max más szolgáltatóknak értékesítse a sorozatokat, de erről egyelőre nincs bővebb információ.
Az HBO Max PR-menedzsere azt is elmondta, nincs arról szó, hogy ezzel együtt leállnának a lokális tartalmak gyártásával: épp a héten jelent meg a hír, hogy saját reality műsort készítenek, amit Rubin Kristóf cége, a Free Monkeys Production gyárt majd, és további európai műsorok is tervben vannak.
Lenullázták a kis európai piacokat
További információk híján azonban a többiről már csak találgatni lehet. Az sokat elárul, hogy a döntésben érintett sorozatok kisebb piacokat képviselnek: a két magyaron kívül négy román sorozat is eltűnt a kínálatból, továbbá több cseh és skandináv produkció is, és gyakorlatilag le is nullázták az érintett régiós tartalmakat. A listán szerepelt ugyan néhány spanyol és amerikai cím is, de ott eleve jóval nagyobb mennyiség készül, és sokat elmond az is, hogy a szintén nagyobb nyelvterületnek számító lengyelek sorozataihoz sem nyúltak.
Egy másik szempont az amortizáció lehet még: átlagosan a licencelt vagy előállított tartalmak több mint 90 százaléka négy éven belül amortizálódik. Az HBO Max döntése is túlnyomórészt az elmúlt négy-öt évben készült sorozatokra vonatkozik, viszont megmaradt a magyarok közül a Társas játék, a Terápia, valamint az Aranyélet első két évada is, akárcsak a cseh Pusztaság, melyek mind öt évnél régebben készültek.
Felmerül a kérdés ezért, hogy pontosan milyen költségei vannak egy sorozat műsoron tartásának, hiszen laikusként gondolhatnánk azt, hogy egy elkészült sorozat már "nem kér enni", és komolyabb költségei nem lehetnek. Pedig tudomásunk szerint még az európai HBO is licencdíjat fizet az amerikai HBO-nak a tartalmaiért, hiába ugyanarról a cégről beszélünk.
Ahogy azt már a Telex cikkében is pedzegették, a döntés hátterében a Discovery és a HBO Max anyavállalata, a Warner Media áprilisi összeolvadása áll. Az összeolvadás itt azonban azt jelentette a gyakorlatban, hogy a Discovery vette át az irányítást a teljesen eladósodott Warner Media felett: sorban távoztak a Warner vezetői, helyükbe új emberek kerültek, és a létrejött szórakoztatóipari konglomerátum, a Warner Bros. Discovery ügyvezetője is a Discovery addigi vezetője, David Zaslav lett, aki tavasszal nagyszabású költségcsökkentéseket jelentett be, például alig pár hét után megszüntette a CNN streamingszolgáltatást.
Ennek a folyamatnak a része tehát, hogy jó pár tartalmat törölt az HBO Max a kínálatából, bár az is tény, hogy nagyszabású leépítéseket egyelőre nem jelentett be. A döntés azonban vélhetően egy New York-i üzletember Excel-táblája alapján született meg, és láthatóan nem törődött az HBO Maxot érő presztízsveszteséggel, arról nem is beszélve, hogy a döntés által leginkább érintett piacokon (így a magyaron is) könnyen lehet, hogy a cég előfizetőket fog veszíteni. Mindez a magyar kreatív iparnak is kijózanító jelzés, hiszen az iparág az HBO Max indulásakor abban bízhatott, fokozott szükség lesz lokális tartalomra, így magyar sorozatokra is. A most történtek azonban jelenleg nem ebbe az irányba mutatnak.