Bár a tündérek említésekor legtöbben a Pán Péter könyvekben és filmekben szereplő Csingilinghez hasonló apró, bűbájos tündérmanókra asszociálnak, ez a kedves, higiénikus kép a viktoriánus XIX. század terméke. A róluk szóló késő középkori, kora újkori elképzelések meglehetősen ködösek és eltérőek voltak, ugyanakkor néhány közös vonás is megjelent bennük.
Egyszerre csodálattal és félelemmel beszéltek róluk ebben a korban, általában - kivételek persze akadtak - ugyanolyan magasnak gondolták, mint az embereket,
természetfölötti szépségükkel pedig a fiatal nőkre és férfiakra egyaránt veszélyeseknek tartották őket, mert halhatatlan lelküket tették kockára azok, akik tündérekkel érintkeztek.
Nem mindig voltak ártalmatlanok
A középkori, kora újkori kultúrában sokféle funkciót szolgáltak. A nemesek gyakran tőlük származtatták magukat, ebben az esetben az adott tündér a család oltalmazója volt. Gondoljunk csak a félig hal- vagy kígyó-, illetve sárkánytestű, félig női alakban ábrázolt Melusine-ra, akitől a középkori legendákban a Luxemburgokat, Anjou grófjait és a Plantageneteket is eredeztették. A tündérek irodalmi változatai a választékos nyelvezettel írott románcokban és balladákban is feltűntek.
De nem mindig voltak ártalmatlanok. Azzal a képességükkel, hogy a hús bűneire csábították a nőket és férfiakat, a lelküket sodorták veszélybe, továbbá a betegség és az őrület szellemeiként is számon tartották őket. Legalább a XII. századig visszanyúlnak azok a folklórelemek, amelyek szerint gyerekeket tüntetnek el.
Tudásuk miatt sokan próbálkoztak a megidézésükkel is, például, hogy a gyógynövények tulajdonságairól faggassák ki a tündéreket, valamint számos olyan szöveget ismerünk, amelyekben női tündéreket próbáltak előcsalogatni, hogy velük háljanak. Arra is alkalmasnak ítélték őket az emberek, hogy elrejtett kincsekre bukkanjanak rá a segítségükkel,
a láthatatlanság gyűrűjéhez jussanak és felfedjék előttük a jövőt.
Oberon és Titania - Noel Paton/WikipediaMegidézték őket
Sok középkori, kora újkori dokumentum leírja, mit fog mondani vagy tenni a megidézett szellem, és a mágusnak miként kell arra reagálnia. Istent magát is segítségül hívták, így számos megtisztulási rituálé előzte meg a szellemidézést (szexuális élettől való tartózkodás, böjtölés, imádkozás), hogy Isten méltónak találja a mágust a megidézéshez és megkötéshez nyújtott segítségre.
Rengeteg rituálé arra utasítja a tündért, kerülje a rémítő vagy csábító alakot, amikor megjelenik, ezekben az esetekben ugyanis a mágus kénytelen lenne kilépni az őt védő körből, és kitenni magát a tündér vagy démon jelentette veszélynek. A tündérek királyát, Oberont például számos rituálé arra szorítja, hogy gyermek képében jelenjen meg.
Az új kutatásban azokat a kéziratokat fogjuk áttanulmányozni, amelyek a tündérek megidézésére és kiűzésére vonatkozó instrukciókat tartalmazzák, valamint az inkvizíció és a bíróságok tündérek mágiájával foglalkozó periratait
- nyilatkozta a BBC Historynak a projektet vezető történész.
Hozzátette: ahhoz, hogy a megfelelő szöveg- és kulturális környezetbe helyezzük a rituálékat, ismernünk kell a forrásokat, ahonnan a megidéző formulákat tartalmazó írások az ötleteiket merítették. Ennek segítségével ahhoz is közelebb kerülhetünk, hogy megértsük, a vizsgált korban milyen kapcsolatban álltak egymással az irodalmi, a folklór és a tudományos források.
Illusztráció: Johann Heinrich Füssli/Wikipedia