Véletlenül sem arra készülünk, hogy karrieráttekintőt adjunk Gibsonról, előtérbe helyezzük színészi képességeit, arról csomó írás született már itt vagy ott. Érdemes a miérteket illetően Richard Donner, a Halálos fegyver-filmek rendezőjének egy anekdotáját elővenni főszereplőnkről:
Donner elmondta, abban a Halálos fegyver-jelenetben, mikor Gibson karaktere öngyilkos akar lenni, a pisztoly töltve volt, igaz, csak vaktölténnyel. De Donner azt gondolta, ez többet hoz majd ki színészéből. Így lett, a jelenet a maga nyers módján pofán vágja a nézőt. Hiába tekintünk vissza 1987-re, és hiába nem gyűltek még viharfellegek Gibson felett, valahol ebben a jelenetben ölt testet a színész egész hollywoodi karrierje.
A filmes sikerek mellett sem tudta elnyomni tinédzser korából hozott gondjait, amik az alkoholból fakadtak: 13 évesen kezdett inni, egyszer azt mondta,
volt olyan forgatási nap, amikor hat doboz sört legurított reggel, hogy össze tudja magát kapni a munkához.
Első feleségével, Robyn Moore-ral 28 évig voltak házasok papír szerint. Hét gyerek nevelése mellett bőven kijutott a problémákból, amit Moore nem akart kiteregetni abban az időben a sajtónak, Gibson egyébként már a '80-as években is járt az anonim alkoholisták gyűléseire.
De 2006-ban elege lett, mikor lányuk esküvője előtt ittas vezetésen kapták a színészt. Ráadásul vitába keveredett a rendőrökkel is, másnap a felesége nyomban lelépett otthonról, a válási papírokat pedig beadta. Ugyanezen az estén történt a rendőri igazoltatásnál, mikor antiszemita kijelentéseket üvöltött a kocsiból kiszállva:
A zsidók a hibásak a világ összes háborújáért!
Innentől vált kirekesztetté Hollywoodban, de annyira, hogy miután 2010-ben kijött a Sötétség határán című filmje, egy tévéinterjúban a riporter még négy évvel később is felhántorgatta mindezt Gibsonnak, aki szerint ez már baromi rég volt, túl kellene lépni ezen. Végül a lekonferálás után élő adásban seggfejnek nevezte a riportert.
Szerencsére az internet nem felejt:
A legtöbben megvetették a színészt a szavai miatt, állítólag ő maga próbálta meg Hollywood zsidó üzletembereit felhívni, hogy elnézést kérjen a balhé miatt. Gary Oldman mondjuk eléggé kiállt mellette a Playboyban, a következő megszólalása után viszont gyorsan bocsánatot kért, mondván, ő nem így gondolta ezt.
Nem sokat tudok Melről. Részeg volt, mondott néhány dolgot, de mind csinálunk ilyesmit. Annyira kibaszottul hipokriták vagyunk. Ezt gondolom. Mert a rendőr, aki letartóztatta, még biztos nem mondta soha péládul az N-betűs szót? Most rohadt nyers vagyok, de ez a képmutatás egyszerűen az őrületbe kerget.
Gibson négyéves alkotói szünet után, 2010-ben tért vissza színészként, mérsékelt sikerekkel. Ebben az időben már együtt volt orosz modellcsajával, Oksana Grigorievával, akitől született egy gyereke, csakhogy már a baba világra jötte előtt szétmentek. Később kiderült, Gibson az ivásról nem tudott lemondani, ráadásnak 2010-ben úgy mentek szét, hogy távoltartási kérelmet nyújtott be Grigorieva, mert állítása szerint a színész többször megverte őt, de egyszer még a kéthónapos gyereküket is megcsapta.
A filmsztár persze mindent tagadott, majd miután hangfelvételek kerültek elő az ittas Gibson fenyegetőzéseiről és brutális kirohanásáról, így előbb szóban (egy felvett telefonbeszélgetéskor), majd írásban is beismerte, hogy megütötte Grigorievát. A pár persze szétment, Gibsonnak dühkezelő terápiára kellett mennie, 36 hónap felfüggesztett börtönre és sok óra közmunkára ítélték, viszont még így is akadtak, akik kiálltak mellette.
A nemrég Liam Neesont is bevédő Whoopi Goldberg ezt mondta róla:
Nem tetszik, amit a barátnőjével tett. De ismerem őt, egyáltalán nem rasszista. Egy tuskó, de nem mondhatom róla, hogy rasszista lenne. Rengetegszer volt nálunk, játszott a gyerekeimmel.
Az ingatag lábakon álló védelem nyilván semmire nem volt elég (nézzük meg, mit mondott Neesonről: "Nagyon régóta ismerem őt, szerintem feltűnt volna, ha az lenne."), ha Hollywood 99%-a legszívesebben egy légtérben sem lett volna Mel Gibsonnal. Főleg Winona Ryder interjúja után, aki 2011-ben hozta nyilvánosságra, hogy Gibson milyen szavakkal illette őt pár évvel ezelőtt.
Egy nagy-nagy hollywoodi partin voltunk. Ő pedig akkor is tök részeg volt. Egy meleg barátommal mentem az eseményre, majd összefutottunk Mellel. Mondott egy rettenetes meleg-viccet, és valahogy szóba jött, hogy én zsidó vagyok. Mondott valamit a gázkamra szökevényekről, amit fel sem tudtam fogni. Soha életemben nem hallottam ilyesmit azelőtt
- mesélte a színésznő, amiből komolyabb ügy nem kerekedett, de mindenki készpénznek vette Ryder szavait - ami nem csoda, hiszen tökéletesen illett abba a véleményvonalba, amit Gibson képviselt. Ekkoriban az élete a pereskedésről, a bíróságra járásról szólt: egyre-másra kerültek elő a telefonos bizonyítékok a színész gusztustalan kijelentéseiről, gyakorlatilag úgy tűnt, hamarosan tényleg a pisztoly csövével fog szembenézni Gibson. Már addig fajultak a gondjai, hogy fotósokat ütött meg, kirúgta a saját ügynöksége, és nem volt többé hollywoodi buli, ahová meghívták volna. Sörhassal, kamu orral és szemüveggel ment az utcára, nehogy ott is vitába keveredjen valakivel.
Gibson aztán előbb a Börtönregény című akciófilmmel tért vissza a nagyközönség elé, majd megcsinálta a két Oscart bezsebelő Fegyvertelen katonát, ami azt is mutatta: ha teljesen nem is, de úgy fest,Hollywood visszafogadta a saját magát kihajító Gibsont a köreibe.Tulajdonképpen példát is statuáltak vele, hiszen attól, hogy Hollywood nagy egészében romlott, a legromlottabbakat attól még ők is elítélhetik. De aztán majdnem a semmiből jött egy egészen tűrhető akciózása az Utolsó emberig című filmmel, illetve a hollywoodi családi gagyit magas szinten űző Megjött apuci folytatását is bevállalta. Jelenleg a Dragged Across Concrete című film miatt zengenek ódákat Gibsonról, mondván, nincs balhé, van komoly teljesítmény mellette.
A magánélete is mentes mindenfajta problémától, igazából nagyon nem is lehet róla hallani semmifajta hírt, csak olyanokat, hogy eszement módon gyúr, tíz éve nem nyúlt a pohárhoz, holokauszt-túlélő szervezeteket támogat, és megcsinálja a Passió folytatását. Ebben talán közrejátszik új barátnője, a nála 27 évvel fiatalabb forgatókönyvíró, Rosalind Ross is. A párnak már ikrei is születtek egyébként.
Gibsonnak sosem a színészi képességeivel voltak gondok, mert talán az egyik legsokoldalúbb ikonja Hollywoodnak, aki a drámai szerepektől az akciózáson át, simán megállta a helyét vígjátékokban is. Rendezőként pedig keménykezű, céltudatos, jól érti a filmnyelvet, és még azt sem lehet mondani, hogy a kollégáival rosszul bánna a forgatásokon. Az viszont, hogy emberként milyen, rettenetesen nehéz csak a médiából megítélni. Nyilvánvalóan az alkohol tönkretette életének igen nagy részét, az antiszemita, rasszista megnyilvánulásai viszont nem ebből fakadnak, ami mellékesen eléggé érdekes, hiszen gyerekkorától kezdve brutálisan szigorú keresztény neveltetésben részesült.
Az elfogadást elfogadhatatlannak tevő Gibson megjavulni látszik, csakhogy nehéz elhinni neki, merthogy 2006 után is mindenki azt gondolta róla, nem lesz több balhé, csak jó szerepek, még jobb rendezések, hiszen utóbbiakhoz ért igazán. Ehhez képest a távoltartási végzés pont nem ilyen, sőt a nőverés sem segít a dolgokon.
Egy biztos: egy nagy lenyugvást figyelhetünk meg most Mel Gibsonon, ami akár hosszú évekre kitarthat, ha nem veszti el megint az eszét teljesen. Ha 63 évesen jött meg neki, ez van - jobb későn, mint soha. De ettől még lesz egy marha nagy fekete lyuk a karrierjében, ami simán felér egy Riggs-féle öngyilkossági kísérlettel. Mármint egy színész karrierjében.
Jelenleg 5 filmben vállalt szerepet, egyet hamarosan bemutatnak, illetve kétszer a rendezői székbe is beül majd.
Kiemelt kép: Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images