9 évesen kezdett el rappelni
Egy 2005 -ös GQ interjúban elmondta, hogy már gyerekként rákapott a rappelésre, aztán az utcai freestyle-ok révén rájött, hogy van hozzá tehetsége.
Elkezdtem a szüleim magnójával szórakozni, mint minden gyerek, aki rákapott a hip-hopra. Aztán volt egy srác, aki mindig freestyle-ozott a környéken. Rappelt mindenféléről, tudod, a ruhám nedves, az a lámpa fényes, és én vagyok a győztes. Én meg le voltam tőle nyűgözve, hogy mennyire király. Szóval elkezdtem én is csinálni. Egy ajándék volt. Az elején annyira könnyen ment, hogy picit el is bíztam magam.
Zűrös gyerekkora volt
Jay-Z a gettóban nőtt fel, amiről zenéjén keresztül is rengetegszer beszélt. A Marcy lakótelep az egyik legveszélyesebb környéknek számított a 80-as években: egy vödörnyi rákként írta le a környéket, ahol mindegyik rák ki akar mászni a vödörből, de ha valamelyik a szélére kerül, a többi rögtön visszahúzza. Mint mondta, az emberek bármire képesek voltak, hogy kitörjenek a nyomorból, úgyhogy folyamatosan óvatosnak kellett lennie, mert állandó volt a veszély.
Rengeteg pénzt termeltek fekete srácok, amiért komoly harc folyt, ráadásul uzikkal. El tudod képzelni? Félautomata fegyverek? Emlékszem, egyszer vasárnap délben néhány fickó uzival üldözött egy másik fickót. És ez teljesen normális volt. Rengeteg életet tönkretett.
12 évesen rálőtt a saját testvérére
Jay-Z először a You Must Love Me-ban beszélt arról, hogy 12 évesen rálőtt a testvérére. Interjúban sose említette, a sztori szerint durván crackfüggő testvére ellopott tőle egy gyűrűt, amit egy lánytól kapott.
Akkoriban több dolog is eltűnt már a családból és sejteni lehetett, hogy bátyja lopja a házban az értékeket, hogy azokat eladva cracket vehessen. A rapper pedig 12 évesen, nem sokkal azután, hogy magukra hagyta őket az apjuk, úgy érezte, neki kell a család élére állnia, a testvérével való konfrontációból pedig végül állítólag három lövés lett a vállába. Végül nem lett belőle komoly baj, azóta pedig szent a béke közöttük.
Képes volt legyűrni a függőségét, én meg képes voltam legyűrni a butaságomat. Most egy család vagyunk.
Saját bevallása szerint ekkor lőtt rá bárkire életében először és utoljára, ugyanakkor viccelt már azzal interjúban, hogy ha megölt volna valakit, tuti nem vallaná be egy interjúban. De ez amolyan imázsépítés is a részéről, hogy nyitva hagyja annak a lehetőségét, hogy ölt már embert. Egyszer rá is lőttek, méghozzá közelről, de végül megúszta a dolgot.
Nagyon közelről, igen, meglőttek. Egy barátom volt, volt egy félreértésünk. Akkoriban pedig a félreértések mindig azzal végződtek, hogy valakit meglőnek. Szerencsére még mindig itt vagyok.
16 évesen már díler volt
A Jay-Z mítosz egyik fontos eleme díler múltja, amiről zenéjén keresztül is mesél. Tinédzserként kezdett el drogot árulni, aztán olyan jól keresett vele, hogy gyakorlatilag megalapozta vele későbbi karrierjét.
16 évesen kezdtem és 22 éves koromig csináltam. Nagyon pici homokszemként kezdtem az utcán, de aztán elkezdtem elég jó lenni benne, ami miatt sokkal nehezebb lett abbahagyni. Úgy éreztem, több pénzt keresek ezzel, mint a rapperek a zenével. A Lexusomban volt tévé. Úgy éreztem, jobb az életem, mint a zenészeké. Lehet, hogy van egy hatalmas fuxod, de az ugyanúgy nekem is megvan.
Priusza van, mert megkéselt valakit egy buliban
1999. december 1-én letartóztatták, mert egy buliban rátámadt Lance Rivera zeneipari figurára. Azt pletykálták ugyanis, hogy Rivera állt amögött, hogy Jay-Z Vol. 3… című lemezének kijött egy kalózverziója, ami igen komoly bevételkiesést okozott neki. Emiatt konfrontálódtak az A Tribe Called Questes Q-Tip szólólemezének megjelenési buliján, a rapper pedig állítólag hasba szúrta a zeneipari figurát egy késsel, aki rögtön feljelentést is tett emiatt. 2010-ben megjelent Decoded című önéletrajzi könyvében Jay-Z így írja le a történéseket:
Egy este elmentem Q-Tip szólóalbumának a megjelenésére és az este folyamán belefutottam a fickóba, akiről mindenki mondta, hogy ő állt a kalózverziók mögött. Szóval odamentem hozzá. Amikor elmondtam neki, hogy mik a sejtéseim, legnagyobb meglepetésemre elkezdett ordibálni velem a klub közepén. Furcsa volt. Elváltak útjaink, én meg a bárhoz mentem. Ott ültem és dühösen motyogtam magamban, hogy honnan veszi a bátorságot ez a fickó, teljesen lesokkolt. Mielőtt leesett volna, hogy mit is művelek, visszamentem hozzá, de ezúttal dühtől tajtékozva. A következő dolog, amire emlékszem, hogy elszabadul a pokol a szórakozóhelyen. Aznap este a fickó hívta a rendőrséget, engem meg letartóztattak. Semmi értelme nem volt kockáztatni az életemet, meg mindenki másét is, akit eltartok, csak mert elvesztettem pár pillanatra az irányítást. Megesküdtem, hogy soha többé nem kerülök ilyen helyzetbe.
A letartóztatása után 50 ezer dollárért (akkori árfolyamon kicsivel több mint tízmillió forintért) szabadlábra került, először nem vallotta magát bűnösnek, ügyvédei állították, hogy biztonsági kamerák felvételei bizonyítják, hogy az incidens idején nem volt Rivera közelében. Végül aztán elismerte bűnösségét és három hónap felfüggesztett börtönbüntetést kapott.
Kezdő előadóként elege lett a kiadójából, úgyhogy alapított egy sajátot
Jay-Z első lemeze előtt már több vendégszereplésének köszönhetően underground tehetségnek számított, de egyik kiadó sem akarta szerződtetni, úgyhogy elkezdte árulni a zenéjét az autója csomagtartójából. A dolog annyira bejött, hogy végül felkeltette a Payday Records figyelmét, ami szerződtette, viszont az első kislemez és klip után a rapper faképnél hagyta a kiadót, hogy sajátot alapítson.
Két barátjával, Dame Dashsel és Kareem Burke-kel megalapították a Roc-A-Fellát és kiadták a Reasonable Doubt című első nagylemezt 1996-ban, ami meghozta a várva várt sikert. Jay-Z azzal indokolta, hogy rövid időn belül hagyta faképnél a Payday-t, hogy úgy érezte, jobban tudná ő csinálni azt, amit egykori kiadója.
A Payday leszerződött velem, de tök gyanúsan viselkedtek végig, mintha nem tudták volna, mit kezdjenek a lemezzel, vagy ilyesmi. Amiket leszerveztek nekem, azokat én is le tudtam volna magamnak. Elküldtek promóciós körútra lemezboltokba úgy, hogy a lemezem még nem is volt elérhető ezekben az üzletekben. Csináltunk egy klipet, de amikor eljött az idő, hogy a második kislemezhez is videót csináljunk, felbontattam a szerződésemet. Megalapítottam a saját cégemet. Volt némi vita, de végül megoldódott a konfliktus. A lényeg, hogy nem végezték a munkájukat, úgyhogy le kellett lépnem.
1997-ben aztán a Def Jam ötvenszázalékos partneri szerződést írt alá kiadójukkal, a Roc-A-Fella pedig a 90-es évek végének és a 2000-es évek első évtizedének nagy sikersztorijává vált a hiphop világán belül olyan előadókkal, mint Cam'ron és a fiatal Kanye West. Olyannyira, hogy Jay-Z egy ideig a kiadó anyacégének, a Def Jamnek is a vezérigazgatója lett.
Annyira durván nekiment Nasnak dalszövegében, hogy bocsánatot kellett kérnie
Jay-Z és Nas közt akkor kezdődött a konfliktus, amikor Nas nem jelent meg a megbeszélt időpontban, hogy felvegye a vendégverzéjét a Reasonable Doubt egyik számához, az albumon végül hangmintázták őt egy másik számból. The Notorious B.I.G. halála után pedig kiéleződött a rivalizálás, hogy ki lesz New York új hiphop királya. Először Nas szúrt oda neki finoman, apró utalásokkal második lemezén, az It Was Writtenen. De igazán akkor éleződtek ki a dolgok, amikor Nas összekapott a Roc-A-Fella-nál levő Memphis Bleekkel, az egyik neki címzett dalban pedig Jay-Z-nek is beszólt. Ő erre válaszként kiadta a Takeover című számot, amiben megkérdőjelezi Nas utcai múltját, és lecsúszott rappernek nevezi, aki tízévente ad ki csak igazán jó lemezt.
Ekkor jött Nas Stillmatic című albuma az Ether című számmal, ami minden idők egyik legjobb diss trackjeként (nincs rá jó magyar kifejezés, azokat a számokat nevezik annak, amiben egy rapper egy egész számot szentel arra, hogy beszóljon egy másiknak) vonult be a zenetörténelembe. Megkérdőjelezi Jay-Z utcai múltját, azzal vádolja őt, hogy kiárusította magát, rondának és hímsovinisztának nevezi őt, és azt állítja, hogy a rímelési technikáját The Notorious B.I.G.-től lopta.
Ez természetesen nem maradt válasz nélkül: Jay-Z kiadta Supa Ugly című számát, ami különböző sértések mellett azzal vált emlékezetessé, hogy a dalban azt állítja, három éve kavar Nas barátnőjével, sőt használt óvszer hagyott Nas autójában a gyerekülésen. Sokak szerint ezzel túl messzire ment, még anyja szerint is, végül Jay-Z bocsánatot kért női rajongóitól. Még két szám erejéig folytatódott az adok-kapok, de végül 2005-ben kibékültek. Jay-Z egy koncertjén színpadra hívta Nast és bejelentette, hogy vége kettejük harcának.
Egyszer már visszavonult
2003-as The Black Album című lemezét úgy harangozta be, hogy ez lesz az utolsó, utána ugyanis visszavonul a zenéléstől, a lemez promóciós körútja is a nagy visszavonulásról szólt. Valószínűleg övé volt minden idők legrövidebb nyugdíjba vonulása, ugyanis egészen pontosan három évig tartott, 2006-ban kiadta a Kingdom Come-ot, aztán még négy albumot. Kiváló marketinghúzás volt viszont a háromszoros platina The Black Albumnak, ami hatalmas anyagi siker volt, elvégre mindenki azt hitte, hogy most utoljára hallja a csúcson levő rapsztárt.
Félrelépéséből albumtrilógia lett
Ha úgy vesszük, övé minden idők legsikeresebb félrelépése. Feleségével, Beyoncéval ugyanis alaposan meglovagolták a kiszivárgott infót:
- Beyoncé először 2016-ban kiadta a Lemonade-et, amit abszolút a botrányra épített, amolyan konceptlemez volt a megcsalásról, amiben az énekesnő minden dühét, szomorúságát, és kétségbeesését levezeti. A Don't Hurt Yourselfben egyenesen odáig megy, hogy azt mondja, férje megcsókolhatja a seggét, hogy nem verte az egészet nagy dobra, a Sorry pedig arról, hogy Jay-Z inkább menjen egy bizonyos Becky-hez ahelyett, hogy a bocsánatáért esedezik.
- Egy évvel később érkezett Jay-Z zenés válasza a 4:44 című, eléggé gyónósra sikerült lemezén. A Family Feud című számban gyakorlatilag beismer mindent és bocsánatot kér, míg a Kill Jay Z vádirat ellene, amiben lecseszi magát, hogy majdnem tönkretette a családját, elérve, hogy más férfi nevelje majd fel a gyerekét.
- A nagy dráma egy közös meglepetéslemezzel, az Everything Is Love-val zárult le, ami a címében is arra utal, hogy minden rendben közöttük és erősebbek együtt, mint valaha. Ha nagyon fel akarnánk venni az alufólia-sisakunkat, akár azt is mondhatnánk, hogy az egész megcsalás kamu, és csak zseniális marketinghúzás volt, de ha így is van, karrierjük legjobb lemezeit szülte. A Lemonade az évtized legjobb lemezei listák élbolyában szerepel, de a 4:44 is sokkal jobb kritikákat kapott, mint az addigra leírt rapper előző két szólólemeze.
Ő az első milliárdos rapper
A 2003-as visszavonulása leginkább azért volt hihető, mert bőven sikeres üzletember volt a zenén túl is, simán megtehette volna, hogy arra fókuszál a jövőben, és soha ki nem ad egyetlen dalt sem. A rapsztár azóta pedig milliárdossá vált, hála különböző befektetéseinek, többek között például az Uberben is vannak részvényei. Ezzel pedig ő az első rapper, akinek ez összejött.
Jay-Z lett az első milliárdos rapper
A Forbes szerint vagyona elérte az egy milliárdot.
Kiemelt kép: Kevin Winter / Getty Images