A Kalitkás nő a magyar modern képzőművészet kulcsműve, ami elindította a modern magyar festészet történetét.
220 millió forintos leütési árral az év legmagasabb árán kelt el Rippl-Rónai híres Kalitkás nőjének első változata a Kieselbach Galéria vasárnap rendezett téli árverésén. Három másik kép is több mint 100 millió forintért talált gazdára.
A galéria közleménye szerint
Czóbel Béla új művészettörténeti korszakot nyitó legjelentősebb fauve képe, az 1906-os Parkrészlet (Nagybánya) hosszas licit után 170 milliós forintos leütési árat ért el az árverésen, csaknem megduplázva az eddigi életműrekordot.
Az új vevőre talált festmény a fauve Czóbel-képek egy-két darabos, szűk csoportjába tartozott, amelyek kirobbantották a modern forradalmat Nagybányán, örökre megváltoztatva a magyar művészet történetét.
Gulácsy Lajos 1904-es Nő rózsával című festménye is messze túlszárnyalta korábbi - 85 milliós kikiáltási árról induló - életmű-rekordját: ez a mű 160 millió forintos leütési áron kelt el.
Vaszary János Virágok szerencsehozó szoborral című, 1926-os csendélete 140 millió forintos leütési áron talált gazdára.
Kieselbach Galéria azt írta, hogy ezek mellett
Kontuly Béla római iskolás ihletettségű műve, Az új otthon megünneplése (Bokrétaünnepély) 85 milliós leütési áron talált új gazdára, a Gundel család sarja, Göröncsér Gundel János főműve (Mese) 50 milliós, míg Konstantin Frida alkotása (Önarckép macskával) 19 milliós árat ért el.
A háború utáni és kortárs művészethez tartozó Lossonczy Tamás kompozíciója (A modern ember) 32 millió forintért, Ország Lili festménye (Zsidó temető) 34 millió forintért kelt el az árverésen. Veszely Ferenc pop art montázsa (Századunk, képregény) 13 millió forintot ért el, míg Fajó János absztrakt kompozíciója (Nyilak I.) 26 millió forintért talált gazdára.
„A mai műtárgypiac erejét mutatja, hogy ha jelentős művek megmozdulnak meg jelentős gyűjteményekből, azok méltó árakat érnek el” - mondta a galéria tulajdonosa, Kieselbach Tamás.
(Forrás: MTI)